چه غذاهایی را نباید بعد از ۸ شب بخوریم؟

0
894

برخی خوراکی‌ها با وجود مفید بودن نباید در وعده شام مصرف شوند چرا که فرد را در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار می‌دهند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران، کارشناسان توصیه می کنند در وعده شام مواد غذایی خاصی را مصرف کنند تا بدن آنها تا وعده صبحانه از انرژی کافی برخوردار باشد و در عین حال از بروز چاقی، اضافه وزن و مشکلات گوارشی نیز در آنها جلوگیری شود.

 

براساس تحقیقات وعده غذایی شام باید در ساعات اولیه شب و حداکثر تا ساعت هشت بعد از ظهر مصرف شود و موکول کردن خوردن شام به ساعات پایانی شب می تواند سبب چاقی ، هضم دیرهنگام مواد غذایی، احساس نفخ شکمی و نیز بدخوابی و بی خوابی در افراد شود.

 

از جمله خوراکی های مضر برای مصرف در وعده شام می توان غذاهای حاضری و بسته بندی، انواع فست فود و پیتزا را نام برد، به ویژه خوراکی های صنعتی به دلیل دارا بودن انواع مواد نگهدارنده ، مقادیر بالای نمک و چربی می توانند سبب ابتلای فرد به مشکلات گوارشی، بالا رفتن فشار خون و در دراز مدت ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی و حمله قلبی شوند، مواد نگهدارنده موجود در این خوراکی ها همچنین می توانند سبب ابتلای فرد به سرطان شوند.

 

کارشناسان خوردن این گونه مواد غذایی را توصیه نمی کنند به ویژه در وعده شام، مصرف آنها می تواند سبب بیماری های خطرناک در افراد سالمند و مستعد به بیماری های زمینه ای شود.

ماکارونی با انواع سس

ماکارونی و پاستا از جمله خوراکی های محبوب در دنیا و دارای حجم بالایی از کربوهیدارت است ، این ماده غذایی از گندم تشکیل شده و معمولاً با انواع ویتامین ها غنی شده و به همراه انواع دستورهای غذایی چون پروتئین های گیاهی، حیوانی، حبوبات و سس ها مصرف می شود.

 

با وجود لذیذ بودن ماکارونی اما مصرف آن برای وعده شام توصیه نمی شود زیرا این خوراک پس از هضم در بدن تبدیل به قند می شود و به دلیل استراحت فرد در شب این قند مازاد به سلول های چربی تبدیل می شود.

 

سس اضافه شده به ماکارونی هم یکی دیگر از مواردی است که باعث می شود این خوراک برای شام مناسب نباشد، سس ها دیر هضم و دارای کالری بالا هستند و مصرف آنها هنگام شب می تواند خطرابتلا به دیابت ، چاقی و پوسیدگی دندان ها را درافراد افزایش دهد.

غلات صبحانه را شب ها نخورید

برخی از افراد نیز برای رژیم گرفتن و لاغر شدن شب ها غلات صبحانه را به همراه شیر یا خالی میل می کنند که باعث دریافت حجم بالایی از کالری و قند توسط بدن و ابتلا به انواع مشکلات سلامتی در افراد می شود.

 

این ماده غذایی برای تامین انرژی روزانه بدن افراد در صبح طراحی شده تا درطول روز فرد با کار و فعالیت انرژی موجود را سوزانده و توان برای انجام کارها داشته باشد اما درشب که فرد برای هفت الی هشت ساعت را به صورت خواب سپری می کند مصرف این ماده غذایی می تواند بسیار مضرباشد.

غذاهای تند و پرادویه

مصرف ادویه و غذاهای حاوی فلفل برای حفظ سلامت بدن بسیار مفید است و می تواند مانع ازابتلا به سرطان، نابودی تومورهای سرطانی ، محافظت از قلب و عروق شود.

 

اما مصرف غذاهای تند در ساعات شب می تواند سبب بالا رفتن حرارت بدن، افزایش ضربان قلب ،تحریک اسید معده ، بروز مشکل بازگشت اسید معده به مری و حتی بی خوابی و بدخوابی در شب شود.

 

براین اساس کارشناسان توصیه می کنند افراد غذاهای تند را برای وعده شام انتخاب نکنند و این نوع خوراک ها را در وعده ناهار یا میان وعده عصر مصرف کنند.

سالاد بدون پروتئین

اگر در نظر دارید برای لاغری و کاهش وزن شبها به جای شام سالاد مصرف کنید، باید به این نکته توجه کنید که از حدود ساعت هفت الی هشت شب که شما سالاد را مصرف می کنید تا ساعت شش یا هفت فردا صبح که وعده صبحانه را می خورید بدن شما به انرژی نیاز دارد.

 

خوردن سالاد حاوی تنها انواع سبزی یا مخلوط سبزی و برخی میوه ها باعث تحریک و ترشح اسید معده و احساس گرسنگی می شود زیرا سبزی به سرعت هضم می شود.

 

برخی افراد باوجود مصرف سالاد ، شبها به دلیل احساس گرسنگی از انواع اسنک و خوراکی ها استفاده می کنند واین خود باعث چاقی واضافه وزن درآنها می شود.

 

کارشناسان به افرادی که تمایل دارند شبها سالاد مصرف کنند توصیه می کنند درسالاد خود پروتئین حیوانی یا گیاهی چون تکه های مرغ و ماهی کبابی، تخم مرغ و میوه هایی چون آووکادو را اضافه کرده و سالاد را به همراه تکه های نان خشک کوچک، پنیر و روغن زیتون مصرف کنند تا علاوه بر کاهش وزن ، انرژی مورد نیاز بدن نیز تامین شود.

خوراکی های شیرین

هیچ چیز بدتر از خوردن مواد شیرین و پرچرب در وعده شام نیست که مسبب اصلی ابتلای افراد به انواع بیماری های مزمن است، خوردن مربا ، یا کره بادام زمینی، میوه های بسیار شیرین چون انگور و موز همگی در ساعات پایانی شب سبب بالارفتن قند خون در بیماران می شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه