رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی

0
613

زندگی سالم با تغذیه سالم

برخی از عواملی که بر خطر ابتلا به بیماری تاثیرگذارند خارج از کنترل هستند، مثل سن و سابقه خانوادگی، اما آنچه شاید مایل باشید بدانید این است که تا چه اندازه‌ای می‌توان ریسک ابتلا به بیماری را تحت کنترل درآورد؟ یک زندگی سالم –شامل تغذیه خوب، استفاده نکردن از دخانیات، فعالیت جسمانی و حفظ وزن نرمال- قادر است عمده‌ترین عوامل خطر مربوط به چند بیماری مزمن مهم را کنترل کند یا حتی از بین ببرد.

 

با پیروی از توصیه‌های تغذیه‌ای مرور شده در این سلسله‌مطالب که از این شماره با عنوان بهداشت تغذیه چاپ خواهند شد، قادر خواهید بود خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهید و کیفیت زندگی‌تان را بهبود ببخشید. برخی از بیماری‌های مزمن مانند بیماری سلیاک، بیماری کبدی و کلیوی، شما را ملزم به تبعیت از یک رژیم اختصاصی می‌کنند.

 

برای برخی از این بیماری‌ها تغییرات رژیمی ممکن است حیاتی باشد. چنانچه مجبور به تبعیت از یک رژیم خاص هستید، ابتدا باید حتما با یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی مشورت کنید تا یک برنامه غذایی مناسب برای شما تنظیم کند. برای پیشگیری از بیماری‌ها لازم نیست از یک رژیم خاص پیروی کنید، اما مهم است که از یک رژیم سالم استفاده کنید.

بیماری شریان کرونر

افزایش کلسترول خون می‌تواند به تجمع رسوبات چرب (پلاک) در شریان‌های تغذیه‌کننده قلب (شریان‌های کرونر)، تنگی شریان و افزایش خطر حمله قلبی یا سکته مغزی در شما منجر شود. یک رژیم کم‌چرب و کم‌کلسترول می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون و به حداقل رساندن خطر بیماری عروق کرونر کمک کند. مصرف چربی اشباع را به کمتر از ۱۰درصد کل کالری موردنیاز بدن و مصرف چربی توتال (یا کلی) را به کمتر از ۳۰درصد کالری موردنیاز روزانه محدود و سعی کنید مصرف روزانه کلسترول همیشه کمتر از ۳۰۰ میلی‌گرم باشد.

 

غذاهای مفید برای قلب که کلسترول خون را پایین می‌آورند و پلاک‌ها را کاهش می‌دهند، عبارتند از:

– غذاهای پرفیبر
– ماهی، به ویژه ماهی آزاد و شاه‌ماهی
– فرآورده‌های سویا مثل دانه سویا، تفو، شیره سویا و آرد سویا
– غذاهای غنی از آنتی اکسیدان، ویتامین C، E و A (کاروتنوییدها)
– غذاهای غنی از فولات یا غنی‌شده با اسید فولیک (فرم سنتتیک فولات) و ویتامین B6 و B12.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه