نوشابه ها چقدر مضرر هستند ؟

0
2264

بسیاری از افراد هر روزه از نوشابه استفاده میکنند بدون اینکه در مورد آن بادقت فکر کنند در صورتیکه برای همه مشخص است که نوشیدنی های شکردار برای سلامت مضرر هستند. نوشابه ها چقدر مضرر هستند ؟ فقط این را بدانید که پزشکان در مورد مضررات آن با هم توافق دارند. نوشابه شامل اسید فسفریک و کافئین میباشد. تحقیقات نشان دادند که مصرف روزانه نوشابه باعث کاهش تراکم استخوان در مفصل ران زنان می شود و زنان بیشتر در معرض پوکی استخوان می باشند. بعضی مطالعات نشان میدهد این پدیده بوسیله فسفر زیاد صورت میگیرد که مانع از جذب کلسیم میشود. همچنین بنظر میرسد اسید فسفریک در نوشابه کلسیم را از استخوانها خارج میکند.

 

طبق مطالعات دیگر ، نوشیدن ۳۳۰ میلی گرم کافئین یا ۴ فنجان قهوه در روز موجب پوکی استخوان می شود. کافئین در جذب کلسیم دخالت کرده و منجربه دفع کلسیم از طریق ادرار میشود. اگر از پوکی استخوان رنج میبرید و بالای ۵۰سال سن دارید و یا در شرایطی هستید که ناتوان در جذب موادمغذی بدن هستید (مانند بیماری کرون) ، تحت هیچ شرایطی نباید نوشابه مصرف کنید. در این مقاله از راستینه به موارد دیگری اشاره می کنیم که نشان میدهد نباید نوشابه مصرف شود.

 

اضافه وزن

از هر سه نفر بزرگسال دو نفر و از هر سه کودک یک نفر به اضافه وزن مبتلا میباشد. و ثابت شده مصرف نوشابه یکی از دلایل چاقی است.برطبق گفته های دکتر کرستوفر اوکنر ، استادیار پزشکی کودکان و بزرگسالان در مدرسه پزشکی آیکان در مانت ساینای :” اگر همه موارد در تغذیه آنها یکسان باشد ، شخصی که روزانه یک قوطی نوشابه مصرف کند هرساله ۶٫۵ کیلو اضافه وزن پیدا خواهد کرد . تنها بدلیل مصرف بالای کالری.”
بدتر از همه این است که مصرف نوشابه باعث جذب چربی های احشایی می شود که اطراف اعضای بدن جمع شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش میدهد.

 

 

آسیب دیدگی کبد

نوشیدنی های شکردار حاوی مواد قندی هستند که میتواند به کبد آسیب زیادی بزنند. و این عامل اصلی در ایجاد بیماری های کبد چربی ناشی از مواد بدون الکل می باشد. مصرف دو قوطی نوشابه در روز نه تنها خطر احتمال بروز کبد چرب را افزایش میدهد بلکه میتواند باعث نارسایی کبد ، التهاب شدید کبد و بیماری های قلبی شود.

 

 

خراب شدن دندان ها

نوشیدن نوشابه باعث فرسایش دندان ها ، نابودی مینای دندان ها و افزایش پوسیدگی دندان ها میشود.این واکنش آسیب دیدگی بمدت ۲۰ دقیقه بعد از نوشیدن هر جرعه رخ میدهد ، این بدان معنی است که هر چه آهسته تر نوشابه خود را تمام کنید اثر منفی آن برروی دندان های شما بیشتر میشود.
برخلاف آبمیوه ها و میوه ها ، نوشابه به سطح مینای دندان شما نفوذ کرده و داخل عاج رفته و حتی باعث از بین رفتن مواد پر کننده دندان شما می شود. حتی به دندان های کودکان آسیب بیشتری میزند ، چراکه هنوز بطور کامل رشد نکرده و سخت نشده اند.

 

 

بیماریهای کلیه

بر طبق یک مطالعه برروی ۳۰۰۰ زن در طی مدت ۲۰ سال ، به این نتیجه رسیده اند که زنانی که نوشابه مینوشند ۳۰ ٪ بیشتر به کاهش در عملکرد کلیه دچار میشوند در مقایسه با زنانی که عادت به نوشابه خوردن ندارند.
بر طبق یک تحقیق دیگر در ژاپن ، مصرف بیش از دو نوشابه در روز باعث دفع پروتئین از طریق ادرار میشود ، که خود نشانه آسیب دیدگی به کلیه ، بیماریهای کلیوی ، بیماری قلبی و نارسایی قلبی میباشد.

 

 

دیابت

افرادیکه بطور دائم نوشیدنی های شکر دار مصرف میکنند ــ یک تا دو قوطی در روزیا بیشتر ـــ ۲۶٪ بیشتر از افرادی که نوشابه مصرف نمیکنند در معرض خطر دیابت نوع ۲ هستند. دکتر کریستوفر اوکنر، استادیار پزشکی کودکان و بزرگسالان در مدرسه آیکان مانت ساینای معتقد است که مصرف نوشابه باعث افزایش خطرناکی در سطح قند خون میشود.
“این افراد با خوردن نوشابه بنظر میرسد به دندان های خود میخ میکوبند و آنها را میشکنند. و سیستمی که سعی میکند آنها را منظم نگه دارد دچار تلاطم میشود.” ” در نتیجه این افراد دچار بد تنظیمی شده و در برابر گرفتن انسولین مقاومت میکنند .بدن قادر به سوخت و ساز شکر بطور صحیح نمی باشد ، که در نهایت به بیماری دیابت دچار میشود.”mافرادی که از یک قوطی نوشابه هر روز مصرف میکنند ۲۰٪ احتمال خطر حمله قلبی یا مرگ ناشی از حمله قلبی در این افراد بیشتر است. اگر عادت مصرف نوشابه دارید و بنظر میرسد قادر به ترک کردن این عادت نیستید ،‌سعی کنید نوشیدنی سالمی جایگزین توشابه کنید مانند : چای ، آبجوشیده ،‌ آب سبزیجات تازه . شما انرژی بیشتری پیدا خواهید کرد و بعد از چند روز احساس سلامتی بیشتری میکنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه