۸ مورد از رایج ترین علائم سرطان تخمدان

هرساله بیماری بسیاری از زنان مبتلا به سرطان تخمدان بدلیل تشابه علائم با بیماری روده ، استرس ، رفلاکس، و یا عفونت مجاری ادراری اشتباه گرفته میشود.اگر شماعلائم این بیماری را دارید مهمترین واکنش این است که آرامش خود را حفظ کنید .تنها داشتن علائم سرطان تخمدان دلیل بر مبتلا شدن به آن نیست. بر طبق تحقیقات و آمارها ،ریسک مبتلا شدن به این بیماری در زنان در طول مدت زندگی تقریبا یک از ۷۳ نفر میباشد.

۸ مورد از رایج ترین علائم سرطان تخمدان

خستگی مفرط

احساس خستگی شدید در بیشتر مواقع طبیعی نمیباشد. کمبود و یا نداشتن انرژی یکی از علائم ایجاد مشکل در بدن میباشد و شما نیاز به معاینه شدن توسط پزشک دارید.

درد در لگن خاصره

گاهی اوقات شخص احساس درد و ناآرامی در ناحیه لگن خاصره و یا شکم دارد. اگر درد مداوم باشد ، نباید نادیده گرفته شود و یا با مصرف مسکن درد را پنهان کنیم. درد در این ناحیه باید مورد توجه قرار گیرد.

یبوست و سایر تغییرات روده

تغییرات روده و سرطان تخمدان باهم در ارتباط میباشند. زنانی که با مشکل دائم گوارش روبرو هستند مانند یبوست، اسهال، افزایش گاز، ورم، تهوع و استفراغ باید فورا به پزشک مراجعه کنند.

درد در ناحیه پایین کمر

درد در ناحیه پایین کمر که بسمت ناحیه لگن خاصره برود و باعث سنگینی لگن شود باید جدی گرفته شود و معاینه پزشکی بسیار ضروری است.

کمبود اشتها و احساس سیرس یریع هنگام خوردن غذا

کاهش اشتها و از دست دادن وزن بدون دلیل میتواند از علائم سرطان تخمدان باشد بنابراین این افراد نیاز به معاینه پزشکی برای یافتن دلیل آن دارند.

درد هنگام مقاربت جنسی

رایج ترین دلیل درد هنگام مقاربت جنسی لغزنده نبودن واژینال به مقدار کافی میباشد.در زنانی که مبتلا به سرطان تخمدان پیشرفته هستند درد هنگام مقاربت در ناحیه راست یا چپ لگن احساس میشود.

تکرر ادرار

هنگامی که فردی اغلب تکرر ادرار و یا نیاز شدید به ادرار کردن دارد و با مشکل در کنترل ادرار بمدت کوتاهی مواجه است ممکن است بدلیل ضعیف شدن ماهیچه های لگن و یا عفونت مجاری ادرار باشد. اگر پس از شروع درمان پزشکی همچنان با این مشکل روبرو هستید باید مجدد به پزشک خود مراجعه کنید.

نفخ شکم

ورم و نفخ شکم در زنانی که از این بیماری رنج میبرند بسیارشایع است . هنگامی که این بیماری پیشرفت میکند تورم و نفخ شکم هم وخیمتر میشود و شخص نیاز به مراقبتهای پزشکی دارد.

دلیل ایجاد سرطان تخمدان چیست؟

دلیل مشخصی برای این بیماری شناخته نشده است . اگرچه عوامل احتمال بروز این بیماری وجود دارد که زنان باید به آن آگاه باشند :

زایمان و قاعدگی: زنانی که هرگز زایمان نکرده باشند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری میباشند همچنین در میان زنانیکه زیر ۱۲سال وارد مرحله قاعدگی شده اند و یا خیلی دیر یائسه شده باشند نیز احتمال بروز این بیماری زیاد است. تعداد دوران قاعدگی شخص با احتمال مبتلا شده به سرطان تخمدان در ارتباط است.

سن: زنان بالای ۵۰ سال بیشتر در معرض این بیماری هستند.تقریبا بیماری نیمی از زنانیکه مبتلا به سرطان تخمدان هستند بالای سن ۶۰ سالگی تشخیص داده شده است.اما این آمارها نشان براین نیست که در میان زنان جوان این بیماری بروز نمیکند اما در سنین زیر ۴۰سال نادر است.

جهش ژنتیک : مهمترین جهش ژنتیک که با احتمال بروز سرطان تخمدان در رابطه است دو ژن BRCA1 و BRCA2 میباشد ( این دوژن وظیفه کنترل سلامت DNA و ترمیم جهش ها و آسیب های واده به DNA را بعهده دارند.) این دو ژن پروتئین سرکوب تومار را تولید میکنند .زنان با داشتن ژن BRCA1 40٪ احتمال مبتلا شده به سرطان تخمدان را دارند. و زنانی که دارای جهش ژنی BRCA2 هستند ۱۰ تا ۲۰ درصد احتمال دچار شدن به سرطان را شامل میشوند.

سابقه خانوادگی: اگر سابقه خانوادگی در داشتن سرطان تخمدان ، سینه و یا روده بزرگ دارید ، این بطور مستقیم احتمال بروز بیماری را افزایش میدهد.

مصرف بعضی از داروها: زنانی که بعد از یائسگی داروی هورمونی برای د در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

سایر عوامل که احتمال بروز این بیماری را افزایش میدهند شامل: چاقی بیش از اندازه ، سندرم تخمدان پلی کیستیک ، سیگار کشیدن و استفاده از آی یو دی میباشند. هیچ روش تست قابل اطمینانی برای بررسی موثر سرطان تخمدان وجود ندارد.و در صورت نگرانی در مورد این بیماری بسیار مهم است که به پزشک مراجعه کنید . پزشک معمولا لگن خاصره را معاینه کرده و از طریق سونوگرافی اعضای درونی بدن او را چک میکند تا در صورت هر گونه مورد غیر طبیعی اقدام به درمان کند. آزمایش خون همچنین گرفته میشود تا پروتئین او چک شود.
محققان پزشکی در حال بررسی و مطالعه سرطان تخمدان هستند تا راههای بهتر برای تشخیص زودتر این بیماری را دریابند.تا آن هنگام زنان باید مراقب بدن خود باشند و به حس درونی خود گوش دهند هنگامی که او به آنها میگوید چیزی در بدن شما مشکل دارد . با داشتن نقش مهم در مراقبت از خود میتوانید حامی خود باشید و بدانید در مواقعی که بدن شما در وضعیت مناسبی نیست چگونه در بهبود آن تلاش کنید.