چگونه با کسی که روی صندلی چرخ دار می نشیند، رفتار کنیم ؟

0
1247

صندلی چرخ دار

بعضی‌ها به خاطر مشکلات یا بیماری خاصی که دارند، ممکن است به طور موقت یا دائم نتوانند راه بروند. به همین دلیل هم به استفاده از صندلی چرخ دار احتیاج پیدا می‌کنند. این مقاله به شما می‌گوید که اگر دوستی دارید که روی صندلی چرخ‌دار می‌نشیند، چگونه با او رفتار کنید.

 

صندلی چرخ دار چه کاری انجام می‌دهد؟

در زمان‌های گذشته، صندلی‌های چرخ‌دار با حرکت دست هدایت می‌شدند و بعضی از آن‌ها هم خیلی سنگین بوده و جابه‌جا کردن آن‌ها سخت بود. اما امروزه بیشتر صندلی‌های چرخ‌دار – مخصوصاً آن‌هایی که برای بچه‌ها ساخته می‌شوند- خیلی سبک‌تر و سریع‌تر هستند و استفاده از آن‌ها هم خیلی ساده‌تر است. خیلی از صندلی‌های چرخ‌دار امروزی با استفاده از تکنولوژی کنترل کامپیوتری کار کرده و از گردن، پشت، سر و پاهای شخص به خوبی محافظت می‌کنند.

چه کسانی به صندلی چرخ دار احتیاج دارند؟

بچه‌ها به دلایل گوناگونی ممکن است به استفاده از صندلی چرخ‌دار احتیاج پیدا کنند. بعضی‌ از بچه‌ها هستند که در اثر یک حادثه – مثل تصادف رانندگی- پا یا ستون فقراتشان آسیب می‌بیند. بعضی دیگر ممکن است دچار معلولیت‌های جسمی مثل بیماری دیستروفی عضلانی یا بیماری فلج مغزی باشند. در بعضی از موارد ممکن است کودکی صندلی چرخ‌دار داشته باشد، اما همیشه هم نیاز به استفاده از آن نداشته باشد. این‌جور بچه‌ها بعضی وقت‌ها به کمک عصا و بعضی وقت‌ها هم به کمک واکِر راه می‌روند.

زندگی برای این‌ بچه‌ها چگونه است؟

کودکانی که از صندلی چرخ دار استفاده می‌کنند دو گروه هستند: گروه اول بچه‌هایی هستند که برای مدت کوتاهی نیاز به استفاده از آن دارند (مثلاً آن‌هایی که پایشان می‌شکند یا تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند)، گروه دوم هم بچه‌هایی هستند که باید برای مدت طولانی یا حتی تمام عمرشان روی صندلی چرخ‌دار بنشینند.

 

استفاده از صندلی چرخ‌دار حتی برای کودکانی که مدت کوتاهی به آن نیاز دارند هم سخت است، اما آن‌ها می‌دانند که بالاخره یک روز از این صندلی بی‌نیاز می‌شوند. اما برای بچه‌هایی که به مدت طولانی یا مادام‌العمر مجبور به استفاده از صندلی چرخ‌دار هستند، زندگی مشکل‌تر است.

 

آن‌ها باید یاد بگیرند که چه‌طور در موقعیت‌های مختلف از صندلی چرخ دار استفاده کنند – در خانه، مدرسه و یا حتی وقتی که در تعطیلات هستند-. بعضی جاها ممکن است راه رفتن با صندلی چرخ‌دار مشکل باشد یا زمان بیشتری ببرد. اگر تو کودکی هستی که نیاز به استفاده از صندلی چرخ‌دار داری یا اگر یکی از دوستانت چنین شرایطی دارد، باید کمی صبور باشی و برای حرکت کردن عجله نکنی.

 

خبر خوب این است که صندلی چرخ دار روزبه‌روز بهتر و پیشرفته‌تر می‌شوند و استفاده از آن‌ها دیگر به سختی زمان گذشته نیست. همچنین دانشمندان و محققان همچنان به دنبال راه‌هایی برای درمان بیماری‌هایی که منجر به فلج می‌شوند، هستند.

 

کسانی که از صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کنند می‌توانند مثل بقیه‌ی بچه‌ها به مدرسه بروند و بازی کنند. وقتی هم که بزرگ می‌شوند می‌توانند سر کار بروند، رانندگی کنند، ازدواج کرده و بچه‌دار شوند. این‌جور آدم‌ها حتی می‌توانند در بعضی از ورزش‌های گروهی خاص شرکت کنند و مسابقه بدهند.

 

اما در عین حال آن‌ها نیاز دارند که در خیابان‌ها و داخل ساختمان‌های مختلف از جاهایی عبور کنند که مناسب حرکت و عبور صندلی چرخ‌دار است. بالا و پایین رفتن از پله‌ها برای این افراد غیر ممکن است و آن‌ها باید حتماً از آسانسور یا پله‌برقی استفاده کنند. یکی دیگر از مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستند، برخورد دیگران با آن‌ها است.

 

بنابراین دفعه‌ی بعد که کودکی را روی صندلی چرخ‌دار دیدی، سعی کن با او دوست شوی. هیچ‌وقت به او ترحم نکن و سعی کن رفتاری که با بقیه‌ی دوستانت داری، با او هم داشته باشی. همچنین می‌توانی در را برای او باز کنی یا با باز کردن راه و مسیر به این دوستت کمک کنی. اما بهترین کمک برای این افراد، داشتن رفتار دوستانه است و این که هیچ‌وقتِ هیچ‌وقت آن‌ها را مسخره نکنی یا با تعجب به آن‌ها زل نزنی. کسانی که از صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کنند هم مثل بقیه هستند. آن‌ها فقط به جای پاهایشان از چرخ استفاده می‌کنند!

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه