سالمندان غذای کم چرب بخورند

0
1375

سالمندان معمولا با  التهاب مری بر اثر برگشت اسید معده یا محتویات روده به مخاط قسمت‌های پایین مری  مواجه هستند که برای پیشگیری از این مشکل بهتر است از غذاهای چرب و با حجم زیاد در یک وعده غذایی پرهیز کنند. در واقع در دوران سالمندی افراد به علت تغییر شرایط جسمانی باید توجه ویژه‌ای به تغذیه خود داشته باشند تا کمتر دچار مشکلات گوارشی شوند.

فرناز جزء‌دائمی ، متخصص در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار کرد:سالمندان باید از مصرف غذاهای اسیدی و با ادویه فراوان نیز اجتناب کنند. مصرف شکلات، الکل، نوشیدنی‌های حاوی کافئین مثل قهوه و نعناع و روغن‌های گیاهی گرفته ‌شده از نعناع، غذاهای خیلی شیرین مثل شربت‌های غلیظ، آب مرکبات، گوجه‌فرنگی، ادویه‌ها مثل فلفل و خردل نیز در سالمندان توصیه نمی شود . همچنین این افراد باید  از خم و راست شدن هنگام  غذا خوردن و دمر خوابیدن بعد از غذا خودداری کنند.

frutas

وی تصریح کرد: سالمندان هنگامی که حالت  تهوع  دارند، اصراری به خوردن غذا نداشته باشند، زیرا ممکن است سبب بی‌میلی همیشگی نسبت به آن غذای خاص شود. همچنین لازم است قبل از گرسنه شدن غذا میل کنند،  زیرا گرسنگی احساس تهوع را تشدید می‌کند. سالمندان  باید حجم غذای خود را در هر وعده کاهش داده و تعداد دفعات آن را افزایش دهند. غذا را کاملا بجوند و در طول مدت صرف غذا آرامش داشته باشند. بعلاوه باید  غذاهایی که براحتی هضم می شود و با معده سازگار است را در برنامه غذایی شان بگنجانند؛ مانند نان تست، بیسکوئیت، چوب‌شور، کلوچه، کیک، ماست، بستنی میوه‌ای، مایعات، شربت رقیق، سیب‌زمینی آب پز، برنج، ماکارونی یا رشته‌فرنگی، مرغ پوست گرفته آب پز یا کبابی، میوه‌، سبزی‌ و انواع نوشیدنی‌ها .

دردهای فکی بیشتر ریشه دندانی دارد

بیشتر دردهای ناحیه فک و صورت ، منشا دندانی دارد یا به التهاب بافت های اطراف دندان از جمله لثه مربوط می شود .

FT-AA268_LABELS_GR_20161011154409

دکتر علی  حسنی ،متخصص جراحی دهان ، فک و صورت  در گفت و گو با جام جم می گوید : البته دردهای ناحیه فک و صورت علاوه بر عامل دندانی به عوامل دیگری از جمله مشکلات مفصلی فک ، سینوزیت ، گرفتگی های عصبی در ناحیه صورت و در موارد نادر به مشکلات غده بزاقی ، کیست ها و تومور های ناحیه فک و صورت مربوط می شود.

 وی می افزاید : در مواردی نیز ممکن است منشاء درد ، وجود دندان های عقل نهفته یا نیمه نهفته  یا روییده باشد .  هنگام بروز دردهای فکی ممکن است بیمار نتواند محل دقیق درد را ابراز کند که در این صورت جراح با معاینه دقیق می تواند محل و علت اصلی درد را شناسایی کند . البته دردهایی که منشا فکی دارد  معمولا با صدای مفصل فک هنگام باز و بستن دهان  همراه است  و  دردهایی که منشا دندانی دارد با تورم در ناحیه درد همراه است . دردهای فکی در  بسیاری از موارد  با درمان های دندانپزشکی یا جراحی  قابل درمان است .

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه