لاک بزنیم یا نزنیم؟

0
1670

برخی افراد برای حفظ استحکام ناخن‌های خود از لاک استفاده می‌کنند و برخی‌ها معتقدند استفاده از لاک، باعث آسیب دیدن لایه‌های سطحی ناخن و شکننده‌تر شدن آن می‌شود. بعضی از مادرها دوست دارند مدام برای دختربچه‌های خود لاک بزنند و بعضی‌ها هم می‌گویند برای حفظ سلامت بچه‌ها باید لاک را از ناخن‌های آنها دور نگه داشت. برای اینکه بدانیم کدام نظر و عقیده در مورد لاک ناخن درست است و کدام نادرست، به بررسی رایج‌ترین پرسش‌ها درباره این محصول آرایشی می‌پردازیم.

برای بچه‌ها لاک بزنیم؟

به والدین توصیه می‌شود تا حد امکان برای بچه‌های خود از لاک ناخن استفاده نکنند. زیرا از طرفی، پوست و ناخن بچه‌ها از بزرگ‌ترها حساس‌تر است و ممکن است نسبت به این ماده آرایشی آلرژی پوستی نشان دهند و از طرف دیگر، گاهی برخی بچه‌های کوچک‌تر با مکیدن انگشت و ناخنشان، مقداری از لاک را هم می‌جوند و ورود مواد شیمیایی موجود در لاک می‌تواند برای آنها مشکل‌ساز شود.

 

اگر علاقه به لاک زدن برای فرزندتان دارید، بهتر است این کار را تنها به ساعت‌های کوتاهی که قرار است به مهمانی بروید، محدود کنید و بلافاصله پس از برگشتن به منزل هم لاک را با پاک‌کننده‌های غیر استونی از روی ناخن بچه‌ها پاک کنید. اگر متوجه شدید پوست اطراف ناخن آنها به لاک حساسیت نشان می‌دهد برایشان لاک نزنید و سلامت پوستشان را بی‌دلیل به خطر نیندازید.

لاک باعث استحکام ناخن‌ها می‌شود؟

لاک زدن ناخن‌ها می‌تواند تا حدی باعث افزایش استحکام آنها شود اما متاسفانه استفاده از لاک‌پاک‌کن‌های حاوی استون می‌تواند منجر به کاهش استحکام ناخن‌ها شود. یعنی این ماده محلول قادر است همراه با پاک کردن لاک،‌ به سطح ناخن‌ها هم نفوذ کند، باعث نازک‌تر شدن آنها شود، استحکامشان را کاهش دهد و در نهایت هم ناخن را از حد طبیعی‌اش شکننده‌تر کند. به همین دلیل به تمام افرادی که عادت به استفاده مستمر از لاک دارند، توصیه می‌شود حتما به جای استفاده از استون از پاک‌کننده‌های فاقد استون که این روزها به وفور در بازار پیدا می‌شوند،‌ کمک بگیرند.

 

استفاده از لاک باعث رنگ گرفتن ناخن‌ها می‌شود؟

بسیاری از افراد از رنگ گرفتن ناخن‌هایشان در اثر لاک زدن شکایت می‌کنند و می‌گویند که تمام لاک‌ها باعث تیره شدن رنگ ناخن‌ها به مرور زمان می‌شوند. بد نیست بدانید در گذشته بحث در مورد رنگ گرفتن و تیره شدن ناخن‌ها در اثر استفاده از لاک‌ها، داغ بود و برخی معتقد بودند این تیرگی، به مرور زمان حالت پایداری به خود خواهد گرفت و شاید دیگر نتوان آن را از بین برد. این در حالی است که در تولید لاک‌های امروزی از موادی استفاده می‌شود که باعث باقی ماندن رنگ پایدار پس از پاک کردن لاک روی ناخن‌ها نمی‌شود.

 

به عبارت ساده‌تر اگر لاک‌های مرغوب، استاندارد و معتبر بخرید، دیگر نباید نگران رنگ گرفتن ناخن‌هایتان باشید. ضمن اینکه برق ناخن‌ها هم به دلیل بدون رنگ بودن، مشکلی برای ناخن‌ها ایجاد نمی‌کنند فقط به شرطی که با پاک‌کننده‌های حاوی استون از روی ناخن‌ها پاک نشوند.

 

دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه