مضرات مصرف ماری جوانا برای سلامتی

0
1288
Human eye detail

دولت بریتانیا گفته است استفاده از ماری‌جوانا (گیاه شاه‌دانه) برای مصارف پزشکی را بررسی می‌کند اما قانونی شدن استفاده تفریحی از ماری‌جوانا را رد کرد. این پیشنهاد را ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه سابق بریتانیا مطرح کرده بود.

 

وزیر کشور بریتانیا، گفت شواهد علمی قوی وجود دارد که ماری‌جوانا “به سلامت روانی و جسمی افراد آسیب می‌زند.”

متخصصان درباره خطرات مصرف تفریجی ماری‌جوانا به سلامتی چه فکر می‌کنند؟

گفته می‌شود در بین مواد غیر قانونی، ماری‌جوانا بیشترین و گسترده‌ترین مصرف را در بریتانیا دارد.

 

در حالی که مصرف ماری‌جوانا ممکن است باعث سرخوشی، آرامش و خواب‌آلودگی شود، بسیاری از متخصصان معتقدند که ماری‌جوانا آنطور که برخی ادعا می‌کنند، بی‌ضرر نیست.

 

به گفته کالج سلطنتی روانپزشکان بریتانیا مصرف ماری‌جوانا در برخی موارد ممکن است اضطراب و پارانویا در افراد را افزایش دهد و منجر به سردرگمی و حتی توهم شود.

 

مارتا دی فارتی از کینگز کالج لندن می‌گوید “شواهد قانع‌کننده‌ای” وجود دارد که مصرف منظم ماری‌جوانا خطر ابتلا به بیماری‌های روانی مثل اسکیزوفرنی را به خصوص در نوجوانان افزایش می‌دهد.

 

مایکل بلومفیلد از دانشگاه کالج لندن هم می‌گوید تصور می‌شود نوجوانان به ویژه بیشتر آسیب‌پذیر هستند به دلیل این که مغز آنها هنوز در حال رشد است.

 

داکتر دی فارتی می‌گوید تحقیقات همچنین خطر بالایی از ابتلا به روانپریشی را به نوعی از مار‌ی‌جوانا مرتبط دانسته‌اند که میزان بیشتری از ماده روانگردان ” THC”(تتراهیدروکانابینول) دارد.

 

نتیجه یک تحقیق قبلی نشان داد که خطر ابتلا به روانپریشی در افرادی که هر روزرماری‌جوانای قوی مصرف می‌کنند، پنج برابر بیشتر از کسانی است که ازآن استفاده نمی‌کنند.

 

انواع ضعیف‌تر ماری‌جوانا که مقدار کمتری از ” THC” دارند، به عنوان ضد روانپریشی عمل می‌کند و با برخی اثرات منفی ترکیب ” THC” مقابله می‌کند.

باید در نظر داشت که اکثر افرادی که ماری‌جوانا مصرف می‌کنند، به روانپریشی مبتلا نمی‌شوند و همچنین بیشتر کسانی که به این عارضه دچار می‌شوند هرگز ماری‌جوانا مصرف نکرده‌اند.

 

گفته شده که ژنتیک افراد هم در بر خطرات مصرف ماری‌جوانا تاثیر می‌گذارد.

 

اثر مصرف ماری‌جوانا بر سلامتی هنوز محل بحث است به دلیل این که همه تحقیقات در این زمینه به نتایج مشابهی نرسیده‌اند.

 

آیا مصرف ماری‌جوانا باعث افسردگی می‌شود؟

با آن که برخی مطالعات ارتباطی میان مصرف ماری‌جوانا به صورت منظم پیدا کرده است، دکتر دی فارتی می‌گوید این ارتباط به وضوح ارتباط آن با روان‌پریشی نیست. احتمال دارد افرادی که افسردگی دارند بیشتر ماری‌جوانا مصرف کنند.

 

آیا ماری‌جوانا اعتیادآور است؟

زمانی متخصصان فکر می‌کردند، ماری‌جوانا اعتیادآور نیست اما شواهد جدید نشان می‌دهد که ماری‌جوانا می‌تواند اعتیاد‌آور باشد، به خصوص اگر مرتب مصرف شود. تخمین زده شده که حدود ۱۰ درصد از افرادی که مرتب این ماده را استفاده می‌کنند، به آن وابسته می‌شوند.

 

به گفته کالج سلطنتی روانپزشکان، ترک اعتیاد به ماری‌جوانا ممکن است در برخی افراد باعث علائمی مثل ولع شدید، کم‌خوابی، نوسانات خلقی، زودرنجی و بی‌قراری شود.

 

پروفسور سلیا مورگن، استاد روانپزشکی در دانشگاه اکستر می‌گوید: “این باعث می‌شود روابط عاطفی این افراد با مشکل روبه رو شود. همچنین روی توانایی آنها در کار و مدرسه تاثیر می‌گذارد.”

 

در حالی که ممکن است برخی از این اعتیادها روانشناختی باشد، دکتر بلومفیلد می‌گوید که شواهد خوبی در دست است که نشان می‌دهد ماده ” THC” در ماری‌جوانا می‌تواند برای برخی افراد اعتیاد جسمی هم ایجاد کند:

“اعتیاد به ماری‌جوانا وجود دارد و بالقوه می‌تواند زندگی بسیاری را خراب کند.”

دکتر مورگن می‌گوید مصرف ماری‌جوانا در کوتاه مدت به حافظه و توانایی شناختی افراد آسیب می‌زند. به نظر می‌رسد برخی اثرات ضعیف و قابل برگشت آن تا بیست روز باقی بماند.

 

پروفسور مورگن می‌گوید درباره این که مصرف ماری‌جوانا باعث می‌شود فرد به مواد مخدر قوی‌تری روی بیاورد، شواهد قوی وجود ندارد اما مصرف ماری‌جوانا ممکن است باعث شود که فرد به سیگار روی بیاورد:

“توتون یکی از مضرترین مواد اعتیادآور است”.

ارتباط ماری‌جوانا با سرطان:

همه می‌دانند که کشیدن توتون خطر ابتلا به شماری از بیماری‌ها از جمله سرطان و امراض قلبی را بالا می‌برد اما آیا کشیدن ماری‌جوانا هم چنین خطری به دنبال دارد؟

 

روشن نیست که آیا کشیدن ماری‌جوانا خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد و معلوم نیست بالا بودن خطر ابتلا به سرطان در میان مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا مربوط است با مخلوط کردن آن با توتون است یا مربوط به خود ماری‌جوانا.

 

نظر به اداره خدمات ملی بهداشت بریتانیا در هر حالت افرادی که به صورت منظم چه خالص چه با توتون ماری‌جوانا می‌کشند، به احتمال زیاد ممکن است به بیماری برونشیت، التهاب پوشش ریه‌ها مبتلا شوند.

 

آیا ماری‌جوانا فوایدی هم دارد؟

بسیاری از بیماران که خود را با مصرف تفریحی ماریجوانا درمان کرده‌اند، می‌گویند برای آنها مفید بوده است.

 

اخیرا هم دو خانواده در بریتانیا خبرساز شدند. خانواده‌های بیلی کالدول دوازده ساله و آلفی دینگلی شش ساله در بریتانیا می‌گویند استفاده درمانی از روغن حشیش حملات صرع پسران‌شان را تا حد زیادی کنترل کرده است.

 

در حالی که این نوع روغن حشیش برای تفریح مصرف نمی‌شود اما استفاده طبی آن هم مجوز ندارد.

 

گزارش شده ماری‌جوانا می‌تواند به کاهش علائم درد مزمن، بیماری ام‌اس، تهوع و استفراغ به خصوص در جریان شیمی‌درمانی و همچنین اضطراب کمک کند و شواهد متوسطی وجود دارد که مصرف دارویی ماری‌جوانا می‌تواند به اختلال خواب، بی‌اشتهایی، فیبرومیالژیا، ضربه روحی پس از اتفاق بسیار وحشتناک ( PTSD) و پارکینسون کمک کند.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه