پولیپ بینی

پولیپ به توده هایی رنگ زرد و رنگ پریده می‌گویند که در اثر التهاب زیاد ناشی از عفونتها و یا آلرژی به وجود می‌آید. این توده ها با بستن حفرات بینی و سینوسها, تنفس از بینی را برای بیمار بسیار مشکل و یا حتی غیر ممکن می‌کند. معمولا انسداد راه بینی همراه با آبریزش بینی و کم شدن حس بویایی بوده و گاهی برای بیمار خرناس در حین خواب ایجاد می کند.

شرح بیماری

پولیپ‌ بینی‌ رشد توده غیر بدخیم‌ در حفره‌ بینی‌، که معمولاً در هر دو طرف‌ بینی به وجود می‌آید. بعضی وقتا اندازه‌ و تعداد پولیپ‌ها طوری است‌ که‌ باعث‌ اتساع‌ بینی‌ و بزرگی‌ چارچوب‌ استخوانی‌ بینی‌ می ‌شود. بیماری پلیپ بینی در بزرگسالان‌ شایع‌تر از کودکان‌ است‌.

علایم بیماری

• سرفه
• احساس خستگی
• ترشح‌ چرکی بینی‌
• درد صورت‌
• اختلال‌ در حس‌ بویایی‌
• احساس‌ پُری‌ در صورت‌
• انسداد راه‌ هوایی‌ بینی‌ (احساس‌ گرفتگی‌ بینی‌ به‌ طور مزمن‌)

علل بیماری

• عوامل تشدید کننده بیماری سینوزیت یا عفونت‌ مزمن‌ بینی‌
• عفونت‌ مزمن‌ یا آلرژی‌ مزمن‌ در بینی‌ (رینیت‌ یا التهاب غشاهای مخاطی بینی آلرژیک‌) که‌ باعث‌ تورم‌ غشاهای‌ مخاطی‌ بینی‌ و تولید ترشحات‌ بیش‌ از حد در سلول‌های‌ هوایی‌ بینی‌ می ‌گردد.

عواملی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد

• سینوزیت‌
• عفونت‌ مزمن‌ بینی

عواقبی که در این بیماری مورد انتظار است عبارت است

علایم‌ معمولاً با درمان‌ (اغلب‌ درمان‌ جراحی‌) قابل‌ کنترل‌ است‌. عود علایم‌ حتی‌ با درمان‌ جراحی‌ شایع‌ است‌.

عوارض احتمالی

• خونریزی بینی
• عفونت‌های مکرر

تشخیص بیماری

پولیپ بینی به راحتی با معاینه بالینی قابل تشخیص است.
بیشتر مواقع بیمارانی که مراجعه میکنند اظهار می‌کنند که مبتلا به پولیپ بینی هستند اما وقتی مورد معاینه قرار می‌گیرند. اثری از پولیپ دیده نمیشود بلکه فقط شاخک های تحتانی بینی آنها متورم شده و به درجاتی انسداد تنقسی برای آنها ایجاد کرده است.

در معاینه ، پولیپ از بزرگی شاخک به راحتی تفکیک داده میشود

• پولیپ خاکستری رنگ و یا بیرنگ است اما شاخک قرمز رنگ است .
• لمس شاخک دردناک است اما لمس کردن پولیپ دردی را ایجاد نمیکند.
• پولیپ قابل حرکت دادن است اما شاخک ثابت است و نمیتوان آنرا حرکت داد.
برای مشخص کردن اندازه پولیپ‌ها و میزان گرفتاری سینوها ، آندوسکوپی و همینطور سیتی اسکن از سینوسها نیز مفید هستند.

پیشگیری

اقدام‌ به‌ درمان‌ آلرژی‌ زمینه‌ای‌. در مورد بررسی‌ آلرژی‌ خود و روش‌های‌ حساسیت‌زدایی‌ با پزشک‌ مشورت‌ کنید.

راه‌های درمان

• درمان‌ دارویی‌ ممکن‌ است‌ به‌ طور موقت‌ باعث‌ کاهش‌ پولیپ‌ها گردد.
• اگر دچار پلیپ باشیم و اندازه آن تا حدی رسیده باشد که باعث انسداد بینی گردیده است باید با عمل جراحی برداشته شود .
• از آنجائیکه معمولا خاستگاه و منشاء پولیپ از داخل سینوسها است ، اگر فقط پولیپ بینی خارج شود احتمال عود آن بیشتر از وقتی است که علاوه بر خارج کردن پولیپ ، با آندوسکوپ داخل سینوسها نیز از وجود پولیپ تخلیه شود.
• در هر صورت احتمال عود پولیپ بعد از عمل جراحی وجود دارد البته درمان ضدآلرژی برای به تعویق انداختن پیدایش پولیپ و یا کاستن از سرعت رشد آن موثر است .

درمان از طریق تغذیه و فعالیت

در طی درمان این بیماری نیاز به رژیم خاصی نیست . ولی فعالیت‌های خود را پس‌ از جراحی‌ به‌ تدریج‌ از سر بگیرید.

داروهای مصرفی در طی بیماری

• برای‌ درد خفیف‌ از استامینوفن استفاده‌ کنید.
• داروهای‌ کورتونی‌ یا کرومولین‌ به‌ شکل‌ اسپری‌ یا خوراکی‌ به‌ مدت‌ کوتاه‌ برای‌ کوچک تر کردن‌ پولیپ‌ها ممکن‌ است‌ تجویز شود.
• از مصرف‌ آسپیرین خودداری‌ کنید، زیرا ممکن‌ است‌ احتمال‌ خونریزی‌ بینی‌ را افزایش‌ داده‌ و نیز با بروز واکنش‌های‌ آلرژیک‌ در افراد دارای‌ پولیپ‌ بینی‌ همراه‌ باشد.

هشدارها

از مصرف‌ اسپری‌های‌ بینی‌ بدون‌ نسخه‌ خودداری‌ کنید.

در صورت بروز موارد زیر به پزشک مراجعه کنید

• تب‌
• ادامه‌ درد با وجود مصرف‌ استامینوفن‌
• خونریزی‌ بینی‌ که‌ متوقف‌ نمی ‌شود
• اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده تان‌ دارای‌ علایم‌ پولیپ‌ بینی‌ باشید.