چه قسمتی از بدن را نباید لمس کرد؟

محمدطاهر رجبی جراح و متخصص چشم در خصوص دلایل خارش و مشکلات چشمی اظهار کرد: علل خارش چشم بسیار متعدد است که درمان آن بستگی به نوع پیشرفت بیماری دارد.

این جراح و متخصص چشم با اشاره به اینکه مهم‌ترین علت بروز مشکلات چشمی مربوط به لبه چشم است، خاطر نشان کرد: افرادی که بهداشت مناسبی ندارند و مسائل مربوط به آن را رعایت نمی‌کنند بیشتر در معرض مشکلات چشمی هستند؛ زمانی که ترشحات در لبه چشم جمع می‌شود باعث تحریک چشم ‌می شود.

رجبی در خصوص درمان خارش چشم، بیان کرد: در صورتی که بهداشت در پوست و یا در پلک رعایت نشود باعث مشکلات بعدی می‌شود که ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای افراد به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه دومین علت خارش چشم، عفونت‌های ملتهبه چشمی است، عنوان کرد: این نوع از عفونت‌ها به علت آزاد شدن گرانول‌ها (التهاب مزمن پلک‌ها) و آزاد شدن سایتوکاین‌ها اتفاق می‌افتاد که با توجه به اثرات بیولوژیک ویژه هر سایتوکاین، کمبود یا ازدیاد هر کدام از آنها منجر به بیماری و اختلال در سیستم ایمنی فرد می‌شود.

این جراح و متخصص چشم با بیان اینکه باید عفونت چشم سریعا درمان شود، عنوان کرد: در بهترین حالت درمان، پزشک برای فرد داروهای ضد خارش تجویز می‌کند؛ در صورتی که چشم شخصی شروع به خارش کرد، نباید اصلا به آن دست بزند.

چگونگی درمان حساسیت‌های فصلی چشم

رجبی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات خارش چشم حساسیت فصلی است، مطرح کرد: اصولا با شروع بهار که فصل گرده افشانی گل‌هاست، برخی افراد به این گرده‌های گل حساسیت دارند، چشم آن‌ها ملتهب شده و شروع به خارش می‌کند که اصولا این حساسیت تا ۳۰ سالگی در فرد ادامه دارد.

وی در خصوص درمان حساسیت‌های فصلی چشم، بیان کرد: برخی حساسیت‌ها باعث پیدایش سلول‌های چشمی می‌شود که برای درمان آن‌ها پزشکان داروهای ترکیبی را برای فرد تجویز می کنند که این داروها باعث کم شدن حساسیت در چشم فرد می‌شود.

این جراح و متخصص چشم با اشاره به اینکه التهاب یکی از عفونت‌های چشمی است، اظهار کرد: التهاب سبب ایجاد خارش برای پلک ترمیم شده خواهد شد؛ اگر به محلی که قبلا زخم شده و ترمیم یافته، رسیدگی نشود التهاب چشمی به وجود می‌آید و آن سبب خارش در چشم می شود، زمانی که التهاب درمان شود خارش چشمی هم کمتر خواهد شد.

رجبی با بیان اینکه خارش چشم برای فرد مشکل زاست، گفت: دو نوع خارش چشمی داریم؛ یکی خارش پلک و دیگری خارش ملتهبه که خارش ملتهبه قابل کنترل نیست و فرد نباید چشم‌های خود را بمالد و باید سریعا به پزشک مراجعه کند، دیگری خارش پلک است که اگر تجمع در لبه پلک باشد تا حدودی می‌تواند آن را بخاراند.

وی با تاکید بر اینکه خارش چشم فرد ممکن است ناشی از مشکلات زمینه‌ای باشد، افزود: در صورت مشکلات زمینه‌ای فرد باید تحت درمان قرار گیرد؛ اگر مشکل در لبه چشم باشد، باید هر روز چشم‌ها را با شامپو بچه شستشو داد تا مشکل رفع ‌شود.

این جراح و متخصص چشم در خصوص درمان سریع خارش چشم، عنوان کرد: گاهی اوقات خارش چشم‌ها را می‌توان با استفاده از اشک‌های مصنوعی و یا قطره‌های چشمی ضد حساسیت درمان کرد؛ برخی داروها می‌توانند احتمال خطر ایجاد خارش چشم را در آینده کاهش دهند به ویژه اگر علائم مربوط به خارش چشم ناشی از حساسیت‌های فصلی باشد.

این جراح و متخصص چشم با اشاره به اینکه حساسیت‌های چشمی با دارو قابل درمان است، یاد آور شد: استفاده از داروهای حساسیتی که پزشک تجویز می کند، یکی از روش‌های قابل اطمینان برای درمان مشکلات چشمی است.