بیماران دیابتی مراقب دندان های خود باشند

بهداشت دهان و دیابت

رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از مسواک و نخ دندان نه تنها برای حفظ زیبایی و سلامت دندانها مفید است بلکه از بروز دیابت نیز پیشگیری می کند. پژوهشگران از تاثیر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان بر افزایش احتمال ابتلا به دیابت و تشدید آن خبر دادند.

دیابت نوع دوم در بین کسانی بروز می کند که بدنشان انسولین کافی نمی سازد یا نمی تواند از انسولین بطور مؤثر استفاده کند.محققان در یک مطالعه کنترل گلوکز را در ۷۵ عضو یک جامعه سرخپوستان پوبلو در نیومکزیکو که به دیابت نوع دوم و بیماری شدید لثه دچار بودند، بعد از درمان با مقادیر گوناگون پادزیستها اندازه گیری کردند.

افزایش قند خون در طول زمان، سبب بروز عوارضی می شود که تعداد زیادی از انها قابل پیشگیری بوده ویا لااقل می توان روند پیشرفت آنها را اهسته تر کرد. افزایش قند خون می تواند به قسمتهای مختلف بدن قلب و عروق ،کلیه ،چشم و اعصاب و صدماتی وارد سازد.دیابت می تواند مقاومت بدن نسبت به عفونت را کاهش داده و روند بهبودی را کند سازد.

مشکلات دهان و دندان نیز از مشکلات نسبتاً شایع در بیماران دیابتی هستند که می توان با رعایت یکسری نکات ساده در زندگی روزمره،سلامت دهان و دندان را حفظ نمود.

بیماران دیابتی که سطح قندخون آنها کنترل نشده است نسبت به غیردیابتی ها،بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماریهای لثه و ازدست دادن دندانها هستند. افزایش قند خون می تواند باعث بدترشدن مشکلات دهان و دندان شود.به طوریکه با ادامه این وضعیت بیماران دندانهای خودرا از دست می دهند.

مشکلات رایج دهان و دندان در بیماران دیابتی عبارتند از

– پوسیدگی دندانها
– بیماری لثه
– اختلال عملکرد غددبزاقی
– عفونت های قارچی مثل برفک
– زخم و خشکی دهان
– واکنشهای التهابی پوست
– کندی روند بهبود عفونت
– اختلال در چشایی

بیماران دیابتی که سطح قندخون آنها کنترل نشده است نسبت به غیردیابتی ها،بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماریهای لثه و ازدست دادن دندانها هستند. از طرف دیگر ، عفونتهای لثه می توانند عامل افزایش دهنده سطح قندخون باشندودر نتیجه کنترل دیابت را سخت تر نمایند.

چگونه می توان سلامت دهان و دندان را حفظ نمود؟

-تا آنجا که ممکن است سطح قند خون را در حد طبیعی نگهدارید.

– دهان و دندان خود را تمیز نگه داشته و سالی دوبار به دندانپزشک مراجعه کنید.

– اگر دندانپزشک در دهان و دندان شما مشکلی تشخیص داده است تا بهبود نهایی پی گیری نمائید.
به دندانپزشک بگویید که دیابت دارید.

سیگار را ترک کنید

افزایش قند خون می تواند باعث بدترشدن مشکلات دهان و دندان شود.به طوریکه با ادامه این وضعیت بیماران دندانهای خودرا از دست می دهند.سیگار کشیدن خصوصاً در افراد دیابتی ۴۵ سال می تواند منجر به بیماریهای لثه شود. قرمزی و خونریزی در لثه،بعنوان اولین نشانه بیماری لثه محسوب می شود که این می تواند منجر به عفونت لثه و استخوانهای نگهدارنده دندان شود. اگر التهاب پیشرفت نماید، لثه ممکن است از سطح دندان ها دور شود و دندانها سست شوند.

هر روز دهان و دندان خود را شستشو کرده و مسواک بزنید .برای مسواک زدن وقت لازم صرف کنید وبا عجله مسواک نزنید.دهان و دندان خود را تمیز نگه داشته و سالی دوبار به دندانپزشک مراجعه کنید.جهت تعیین مشکلات دهان و دندان به دندانپزشکی مراجعه کنید.