وقتی مشکلات دندان گریبان قلب را می گیرد

0
1209

دندان و بیماری های قلب و عروق

بین از دست دادن دندانها و بیماریهای قلبی ارتباط وجود دارد. افرادی که دچار ناراحتی دهان و دندان هستند حتما به بیماری قلبی عروقی مبتلا می شوند یا خیر و در حال حاضر تنها می توان گفت این دو وضعیت با هم ارتباط دارند.

 

داشتن دندان هایی سالم و درخشان و دهانی سالم آینه ی وضعیت جسمانی بدن انسان است.علائم ابتلا به بیماری هایی مانند : پوکی استخوان- دیابت- بیماری های قلبی و عروقی و اختلالات وابسته به سیستم ایمنی ممکن است به صورت پوسیدگی های دندان- بیماری های لثه- خونریزی های مزمن- خشکی دهان و . . . دیده شود. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و درمان به موقع بیماری ها در افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی موثر است و علائم ابتلا به بیماری های قلبی در دهان و دندان ظاهر می شود.

 

باکتریهای دهان به پلاکهای سیستم گردش خون می چسبند و در شکل گیری پلاکهای داخل عروقی و لخته شدن خون مشارکت می نمایند . بیماری های لثه یا بیماری های پریودنتال به دسته وسیعی از بیماری ها اطلاق می گردد که می توانند لثه و بافت های پشتیبان دندان ها را مبتلا سازند. اصلی ترین عامل ایجادکننده بیماری های لثه تجمع پلاک میکروبی بر روی دندان هاست. نقش مخرب پلاک میکروبی مربوط به باکتری های داخلی آن است. مسواک زدن روزانه و صحیح با یک خمیر دندان استاندارد منجر به تخلیه این باکتری ها از سطح دندان می شود.

 

باکتری های دهان هنگامی که وارد جریان خون می گردند، قلب را تحت تاثیر قرار می دهند و ه پلاک های چربی که در جدار عروق خونی قلب قرار دارند، می چسبند و به تشکیل لخته در قلب کمک می کنند. بیماری های عروق کرونری قلب شامل ضخیم شدن دیواره این عروق به علت تجمع پروتئین های چرب است.

 

لخته های خونی می توانند جریان طبیعی خون قلب را مختل نمایند، میزان مواد غذایی و اکسیژنی را که به قلب می رسد و برای عمل طبیعی قلب لازم است را محدود می نمایند که این امر ممکن است سبب حمله های قلبی شود. التهابات ناشی از بیماری های پریودنتال از طریق تغییرات عوامل دفاعی موجود در گردش خون تشکیل پلاک های چربی درون قلب را افزایش می دهد که به ضخیم شدن عروق قلب کمک می کند.

 

باکتریهای دهان به پلاکهای سیستم گردش خون می چسبند و در شکل گیری پلاکهای باکتریهای دهان به پلاکهای سیستم گردش خون می چسبند و در شکل گیری پلاکهای داخل عروقی و لخته شدن خون مشارکت می نمایند . داخل عروقی و لخته شدن خون مشارکت می نمایند .

 

چاقی یکی از مشکلات مرتبط با سلامت در جوامع گوناگون است که زمینه ساز ابتلا به بیماری های دیگری مانند فشار خون، بیماری های قلب و عروق و … است. از طرف دیگر پوسیدگی دندانی نیز یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در جوامع گوناگون است.

 

عوامل ایجاد کننده مشترک دو بیماری چاقی و پوسیدگی دندانی باشد، به طوری که اثبات شده است که کودکان چاق نسبت به همسالان خود که دارای وزن طبیعی هستند، مقادیر بیشتری مواد غذایی قنددار و دارای کربوهیدرات مصرف می کنند و از طرفی افزایش میزان مصرف قند و کربوهیدرات باعث افزایش خطر ابتلا و گسترش پوسیدگی دندانی می شود.

 

اهمیت این موضوع بیشتر به نقش هشدار دهنده وزن بالا در مورد پوسیدگی دندانی بر می گردد، که باید کوشید با کنترل رژیم غذایی کودکان و نوجوانان و کاهش میزان کربوهیدرات ها در غذای آن ها، افزایش وزن و نیز پوسیدگی را در آن ها کنترل نمود.بیماری های عفونی دهان و دندان و کرم خوردگی ها نیز که از جمله در اثر رشد باکتری ها صورت می گیرد با اختلال سیستم ایمنی بدن در اثر مصرف شیر چنانکه در بالا توضیح داده شد ارتباط بلاواسطه و مستقیم دارد.

 

تجربه هزاران ساله بشر نشان داده است که طبیعی ترین غذا برای بشر و بهترین نوع تغذیه برای سلامتی رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان است. امروزه تمامی محققان آگاه بدون استثناء مصرف فراوان میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات را برای سلامتی و تندرستی توصیه می کنند.

 

شما هم برای داشتن بدنی سالم و دندان هایی محکم و سلامت از مصرف شیر و پروتئین های حیوانی در حد ممکن یا به طور کامل اجتناب کرده و سبزیجات و میوه ها را بخش عمده تغذیه خود قرار دهید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه