آیا حمله قلبی بر اثر اسپاسم عروق کرونر هم رخ میدهد؟

0
2784

 

اسپاسم عروق کرونر (Coronary Vasospasm)

اسپاسم موضعى متناوب شریان کرونر است که اغلب با ضایعهٔ آترواسکلروزى در نزدیکى محل اسپاسم همراه است. ناراحتى قفسهٔ صدرى شبیه به آنژین است ولى شدیدتر مى‌باشد و به‌طور تیپیک در زمان استراحت رخ داده، با بالا رفتن گذراى قطعهٔ ST همراه است انفارکتوس حاد یا آریتمى بدخیم ممکن است طى ایسکمى ناشى از اسپاسم ایجاد شود.

 

ارزیابى شامل مشاهده ECG (یا پایش Holter سیار) از نظر بالا رفتن گذراى ST است. تشخیص در آنژیوگرافى عروق کرونر با استفاده از آزمون برانگیزنده (مثل استیل‌کولین وریدی) تأیید مى‌شود. درمان شامل نیترات‌هاى طولانى‌اثر و آنتاگونیست‌هاى کلسیم است. پیش‌آگهى در بیماران که شریان‌هاى کرونر آنها از نظر آناتومیک طبیعى است، بهتر از آنهائى است که تنگى‌هاى ثابت عروقى کرونر دارند.

 

حمله قلبی یا آنفارکتوس میوکارد یعنی آسیب دائمی به عضله قلب.سکته یعنی مرگ بافت قلب در اثر نرسیدن خون به آن.
در طول حمله قلبی چه اتفاق هایی رخ می دهد؟پروتئین وسلول های التهابی باعث ایجاد پلاکت های خونی با اندازه های مختلف می شوند. پلاکت ها نرم هستند اما دیواره سختی دارند.

 

هنگامی که پلاکت ها سخت شوند دیواره بیرونی شان ترک می خورد.در همین حین پلاکت ها( ذرات صفحه مانند گرد که به انعقاد خون کمک می کند) خود را به آن محل می رسانند و به این ترتیب اطراف پلاک لخته هایی ایجاد می شود. اگر لخته خونی رگی را مسدود کند عضله قلبی دچار کمبود اکسیژین می شود که به این روند حمله قلبی گویند.

 

اگرچه حمله قلبی در اثر اسپاسم عروق پدیده ای معمول نیست و به ندرت رخ می دهد اما می تواند در اثر اسپاسم عروق کرونر هم اتفاق بیفتد. در طول اسپاسم کرونری رگ های کرونر تنگ و گرفته می شوندو در نتیجه خون رسانی به عضله قلب کاهش می یابد که به این حالت اسکیمی گویند. این روند می تواند در خواب و حتی افرادی که هیچ گونه سابقه عروق کرونری ندارند هم رخ دهد.

 

هر رگ کرونری قلب به قسمت مشخصی از عضله قلب خون رسانی می کند. میزان آسیب دیدگی عضله قلب به وسعت منطقه تحت پوشش رگ آسیب دیده و مدت زمان بین آسیب و شروع درمان بستگی دارد.
در این حالت ترمیم عضله قلبی آسیب دیده درست بعد از حمله قلبی آغاز می شود و.درست مانند یک زخم پوست جراحت قلبی هم درمان می شود و یک اسکار(جای زخم) از خود باقی می گذارد.

 

اما بافت ترمیم شده دیگر نمی تواند عملکرد قبل از جراحتش را داشته باشد به عبارت دیگر مثل قبل کار نمی کند. در نتیجه بعد از حمله قلبی توانایی پمپاژ کردن خون کاهش می یابد. میزان کاهش توانایی بسته به اندازه و محل اسکار متفاوت است.

علایم حمله قلبی

– ناراحتی
– فشارʻ
– سنگینی و درد در سینه و بازو یا زیرجناغ سینه
– ناراحتی های منشعب در پشتʻ گلو یا بازو
– احساس پری سو هاضمهʻ خفگی یا سوزش سر دل
– تعریقʻ تهوع ʻ استفراغ یا گیجی
– ضعف شدید ʻ اضطراب یا احساس خفگی و تنگی نفس
– ضربان قلب تند یا منظم

اگر کسی دچار حمله قلبی شود علایم تا حدود ۳۰ دقیقه یا بیشتر با او همراهند و با استراحت و استفاده از نیتروگلیسیرین از بین نخواهند رفت. برخی افراد بدون هیچ علامتی دچار حمله قلبی می شوند (آنفارکتوس میوکاردخاموش). حمله قلبی خاموش می تواند برای هرکسی رخ دهد البته بیمارن دیابتی بیشتر در معرض آن هستند.

اگر دچار حمله قلبی شدم چه کار کنم؟

به محض اطلاع از حمله قلبی باید به نزد پزشک بروید تا درمان های لازم را برای باز کردن رگ مسدود شده آغاز کنید تا هرچه سریع تر جلوی آسیب بیشتر به قلب را بگیرید.با دریافت اولین نشانه حمله قلبی از اطرافیان کمک بخواهید و حتما شماره اورژانس را بگیرید. بهترین زمان برای درمان حمله قلبی ۱ تا ۲ ساعت از اولین علامت است کوچک ترین تعلل و از دست دادن زمان آسیب دیدگی به قلب را افزایش می دهد و شانس نجات را کاهش می دهد.

چرا بعد از حمله قلبی باید دارو مصرف کرد؟

– جلوگیری از ایجاد مجدد لخته خون
– کاهش فعالیت قلب و افزایش عملکرد قلب و بهبود وضعیت
– کاهش کلسترول و در نتیجه جلوگیری از ایجاد پلاک
– از بین بردن ضربان های غیر عادی قلب
– کاهش فشار خون
– کنترل آنژین ( احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه و زمانی رخ میدهد که اکسیژن کافی به قلب نرسد)
– درمان نارسایی قلبی

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه