ادرار شما نمایانگر همان چیزی است که می خورید!

0
1053

مثانه یکی از مهم ترین ارگان های بدن است اما معمولاً بسیار به آن کم توجهی کرده و مشکلات آن را نادیده می گیریم. به همین دلیل کمتر کسی در میان ما هست که اطلاعات کافی در مورد مثانه داشته باشد.

 

مثانه ارگان بسیار پیچیده ای است و باید برای شناخت آن وقت بگذاریم زیرا در تمام طول زندگی همراه ما خواهد بود. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۸ واقعیت جالب در مورد مثانه آشنا کنیم که برای داشتن مثانه ای سالم به دانستن آن ها نیاز خواهید داشت.

۱- ادرار شما نمایانگر همان چیزی است که می خورید

ادرار انسان معمولاً نشان دهنده چیزی است که فرد در حدود ۱۲ ساعت گذشته خورده است. البته مشخص است که بقایای همبرگر و یا پیتزایی که خورده اید منظورمان نیست بلکه منظورمان بو و رنگ ادرار است که بر اساس چیزی که در ساعت های گذشته خورده اید متفاوت خواهد بود.

 

برای مثال مارچوبه باعث می شود که ادرار شما بوی تند و ناخوشایندی داشته باشد و می تواند رنگ آن را متمایل به سبز کند. هویج نیز به همین ترتیب می تواند رنگ ادرار شما را به سمت نارنجی متمایل کرده و ریواس رنگ ادرار شما را قهوه ای تیره خواهد کرد. از این رو قبل از این که از رنگ ادرار خود دچار حیرت شوید به این فکر کنید که در ۱۲ ساعت گذشته چه چیزی خورده اید.

۲- ادرار استریل نیست

بسیاری در طول تاریخ بر این باور بوده اند که ادرار استریل و تمیز است. اما مطالعات اخیر مشخص کرده این که این موضوع واقعیت ندارد و ادرار می تواند حاوی ترکیبات بیماری زا مانند عوامل عفونی باشد. معمولاً در مثانه باکتری هایی زندگی می کنند که باعث می شوند ادرار شما تمیز و استریل نباشد. حتی در روزگاری افراد بر این باور بودند که ادرار آن قدر تمیز است که می توان آن را نوشید اما این موضوع کاملاً غیربهداشتی است.

 

در گذشته گفته می شد در صورتی که در بیابان گیر افتادید و دسترسی به هیچ منبعی برای تامین رطوبت بدن و رفع عطش نداشتید می توانید از ادرار خود استفاده کنید. اما باید بدانید که بخش زیادی از ادرار را ترکیبات نمکی تشکیل می دهند که بیش از پیش شما را تشنه کرده و باعث از بین رفتن آب بدن خواهد شد. همچنین باکتری هایی که در ادرار وجود دارند شرایط را برای شما در چنین اوضاعی بدتر خواهند کرد.

۳- مردان و زنان مثانه های کاملاً متفاوتی دارند

هم مردان و هم زنان مجرای ادرار (میزنای) دارند که ادرار را از مثانه به بیرون از بدن منتقل می کند و تنها تفاوت در سایز آن است. مجرای ادرار یک مرد بین ۱۷ تا ۲۰ سانتیمتر است و قبل از خارج شدن از بدن از غده پروستات و آلت تناسلی عبور می کند.

 

مجرای ادرار در زنان تنها حدود ۴ سانتیمتر طول دارد و در دیواره آلت تناسلی آن ها قرار گرفته است. از آنجایی که زنان مجرای ادرار بسیار کوتاهتری دارند، در برخی از موارد هنگام سرفه کردن، خندیدن، عطسه کردن و یا تکان های شدید دچار ریزش ادرار (نشت ادرار) ناخواسته می شوند.

۴- مثانه کوچک وجود خارجی ندارد

وقتی که کسی می گوید به این دلیل که مثانه کوچکی دارد بیش از دیگران ادرار می کند این موضوع صحت ندارد. اندازه مثانه در افراد مختلف تفاوت چندانی ندارد و روش کار مثانه در میزان ادرار کردن شما موثر است و نه سایز آن. در واقع چیزی که در مورد مثانه ها متفاوت است میزان توانایی نگهداری ادرار و مدت زمانی است که می توانید تا ادرار کردن تحمل کنید.

 

بسیاری از افراد بسیار زودتر از دیگران احساس پر شدن مثانه می کنند به همین دلیل است که برخی فکر می کنند مثانه کوچکتری دارند.

۵- هر فرد به طور متوسط روزی ۷ بار ادرار می کند

به طور متوسط هر فرد در طول روز بین ۶ تا ۸ بار ادرار می کند. بدون شک تعداد دفعات ادرار کرده به چیزی که می خورید و می نوشید بستگی دارد پس اگر بسیار کمتر از این مقدار ادرار می کنید وحشت نکنید.

 

به طور متوسط ادرار کردن نیز حدود ۷ ثانیه طول خواهد کشید. این موضوع نیز در افراد مختلف متفاوت است اما اگر ادرار کردن شما بسیار کوتاه و در حد دو ثانیه است باید بدانید که مثانه شما احتمالاً مشکلی مانند عفونت دارد.

۶- با افزایش سن جریان ادرار شما کندتر خواهد شد

در مردان با بالار فتن سن، غده پروستات بزرگتر شده و به سمت مجرای ادرار حرکت می کند و بخشی از مسیر آن را می بندد. بدین ترتیب قدرت خروج ادرار از مجرا کمی کندتر شده و شدت گذشته را ندارد.

 

اما کاهش قدرت خروج ادرار برای زنان مسن نمی تواند برای آن ها مشکل ساز شود، با این وجود به دلیل کاهش انعطاف پذیری لایه بین مثانه و مجرای ادرار این موضوع می تواند رخ دهد. اگر در هنگام ادرار کردن مشکل دارید بهتر است قسمت پایین تنه خود را گرم نگه دارید تا به آرام شدن ماهیچه ها کمک کرده باشید که باعث راحت تر شدن دفع ادرار خواهد شد.

۷- ادرار عمدتاً از آب تشکیل شده اما بیش از ۳٫۰۰۰ ترکیب دیگر نیز در آن یافت می شود

بیش از ۹۵ درصد حجم ادرار را آب و ۴ درصد نیز اوره تشکیل می دهد. اوره در اثر هضم پروتئین در بدن تولید می شود و در ادامه نیز سدیم، کراتین، پتاسیم و کلراید نیز به آن اضافه خواهد شد. همچنین ترکیبات متعدد دیگری در مقادیر بسیار کم در ادرار یافت می شود. در واقع سموم و مواد زائد زیادی در بدن وجود دارند که از طریق ادرار از بدن خارج خواهند شد.

۸- خجالتی بودن مثانه واقعی است

بسیاری از افراد هنگامی که در کنار دیگران هستند و ادرار می کنند خجالت زده می شوند. در چنین مواردی مدت زمان بیشتری طول می کشد که مثانه ریکلس شده و اجازه خروج ادرار را بدهد. در برخی موارد نیز در چنین شرایطی ادرار کردن در حضور دیگران بسیار سخت و حتی غیرممکن خواهد شد. این موضوع می تواند نشان دهنده اختلالات روانی مانند استرس و اضطراب باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه