با این ۵ ماده غذایی از پوست صورت خود مراقبت کنید

0
670

شر چین‌وچروک‌ها را کم کنید!

برای اینکه پوست مقبول و البته سالمی داشته باشید باید از یک برنامه غذایی مناسب پیروی کنید. اگر می‌خواهید از شر چین‌وچروک و پوست‌های سخت و بد ترکیب خلاص شوید، استفاده از برخی موادغذایی برای شما به یک الزام تبدیل خواهد شد. بیشتر موادغذایی که به نوعی ضدچروک محسوب می‌شوند منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که حمله رادیکال‌های آزاد به کلاژن‌های پوستی و بافت‌های ارتجاعی را خنثی می‌کنند چون در غیر این صورت این رادیکال‌ها می‌توانند استحکام بافت‌های ارتجاعی و کلاژن‌ها را از بین ببرند.

 

البته برای محافظت از پوست دستورالعمل‌های بسیاری وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به نوشیدن ۴ تا ۶ لیوان آب در روز، استفاده از عینک‌های آفتابی و کلاه‌های لبه دار برای جلوگیری از تماس اشعه‌های خورشید با برخی قسمت‌های حساس پوست، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب و البته پرهیز از کشیدن سیگار اشاره کرد.

 

در عین حال اما پیروی از برنامه‌های غذایی خاص که در آنها برخی موادغذایی مفید برای سلامت پوست وجود دارد می‌تواند یکی از فاکتورهای اساسی برای جلوگیری از افتادگی و البته چین‌وچروک‌های پوستی باشد. اگر بدانید چه موادغذایی می‌توانند ضامن سلامت و شادابی پوست شما باشند بدون شک آنها را در سبد غذایی روزانه خود جای خواهید داد. آیا غیر از این است؟

۱- زغال اخته

زغال اخته مدت زیادی نیست که به ایران مهاجرت کرده اما همین مقطع زمانی کوتاه کافی بوده تا در جمع خوردنی‌های قابل‌دسترس به خصوص در فروشگاه‌های بزرگ قرار بگیرد. بلو بری و هم خانواده‌هایش مثل شاتوت منابع غنی از آنتی‌اکسیدان هستند به خصوص نوعی آنتی‌اکسیدان قوی به نام پلی‌فنول به فراوانی در این میوه پیدا می‌شود.

روزانه یک وعده به اندازه یک دوم لیوان بلوبری نوش‌جان کنید تا به مقدار کافی پلی‌فنول را به پوست خود رسانده باشید. البته فراموش نکنید که بلو بری از آن دسته میوه‌هایی است که بهتر است حتما سراغ انواع ارگانیک آن بروید چون غیر ارگانیک این میوه که با سموم آفت کش تغذیه شده خیلی بیشتر از انواع ارگانیک آن است. پس در این مورد حسابی حواستان را جمع کنید.

۲- کلم

مانند همه سبزی‌های سبز، کلم هم از جمله خوراکی‌هایی است که با آنتی‌اکسیدان پر شده است. آنتی‌اکسیدانی به نام لوتئین و البته آهن که اکسیژن را به پوست می‌رساند در کنار ویتامین A که از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. برای اینکه همه این مواد را به مقدار لازم به بدن خود برسانید روزانه دو وعده در هر وعده به اندازه یک دوم لیوان کلم و دیگر سبزی‌های سبز رنگ را میل کنید.

۳- فلفل دلمه‌ای قرمز

سبزی‌های قرمزرنگ و نارنجی پررنگ با انبوهی از آنتی‌اکسیدان، ویتامین A و E همراه بیوفلاوونوید پر شده‌اند که رطوبت را به پوستتان می‌رسانند و باعث شادابی آن می‌شوند. روزانه دو وعده یا بیشتر از آن و در هر وعده یک دوم لیوان فلفل دلمه‌ای قرمز، هویج، چغندر و همه سبزی‌هایی که در این طیف رنگی هستند میل کنید تا به طور طبیعی رطوبت را جذب پوست خود کرده باشید.

۴- ماهی سالمون

ماهی سالمون و بقیه انواع ماهی‌هایی که در آب‌های سرد زیست می‌کنند، همگی منابع بسایر غنی از اسید چرب امگا۳ هستند. امگا۳ به‌عنوان یک اسید چرب علاوه بر اینکه مانع از التهاب‌های پوستی مخرب می‌شود که این توانایی را دارند تا چین‌وچروک را به پوت شما بیاورند در عین حال چربی لازم را به پوست می‌رسانند و به نوعی مانع از خشکی پوست خواهند شد.

فراموش نکنید که خشکی پوست یکی از دلایل بروز چروک‌های پوستی است. با مصرف هفتگی سه وعده ماهی سالمون و سایر ماهی‌های آب‌های سرد همه امگا۳ موردنیاز پوست خود را تامین کرده‌اید. پس حتما این دستور العمل را در برنامه غذایی هفتگی خود بگنجانید.

۵- گوجه فرنگی

گوجه فرنگی با بهره‌مندی از لیکوپن که آنتی‌اکسیدانی بسیار ضروری برای پوست است و البته در عین حال ریسک ابتلا به سرطان را هم کاهش می‌دهد یکی از مواد مغذی ضروری برای حضوری ثابت در سبد روزانه خوراکی‌ شماست. بدن شما البته خیلی بهتر از آنچه که تصور می‌کنید از لیکوپب بهره خواهد برد اما به شرط اینکه گوچه فرنگی را پخته نوش‌جان کنید. روزانه دست کم یک دوم لیوان گوجه فرنگی پخته شده میل کنید تا خیالتان بابت بهره‌مندی از این همه مزایا راحت شود. البته قرار نیست این موادغذایی را خالی نوش‌جان کنید بلکه می‌توانید این مقادیر را در قالب غذاهای مختللف میل کنید و از آنها لذت ببرید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه