بهتر است سیب زمینی و پیاز را داخل یخچال نگه داریم یا بیرون از آن؟

0
1644

وقتی سیب زمینی و پیاز جوانه می‌زنند هنوز هم قابل‌استفاده هستند؟

در مورد پیاز باید گفت جوانه زدن آن مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در مورد سیب زمینی اینطور نیست. در سیب‌زمینی به طور طبیعی ماده‌ای از گروه آلکالوییدها به نام سولانین وجود دارد. سولانین در بخش‌های سبز سیب‌زمینی، جوانه و چشم‌ها تجمع بیشتری دارد و غلظت آن با توجه به نوع سیب زمینی تفاوت می‌کند. گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف سیب‌زمینی‌هایی که سولانین زیادی دارند با بروز علایم گوارشی مانند حالت تهوع و استفراغ در ارتباط است.

 

بنابراین توصیه می‌شود قسمت‌های سبز و چشم‌های سیب‌زمینی قبل از مصرف جدا شوند و بخش جوانه و زیر جوانه هم دور ریخته شود. در این صورت مصرف سایر قسمت‌های آن اشکالی ندارد؛ مگر اینکه آلودگی‌های قارچی هم در سیب‌زمینی دیده شود.
به‌طور معمول توصیه می‌شود سیب‌زمینی را در حجم زیاد نخرید و انبار نکنید و میزان خرید به اندازه مصرف هفتگی باشد.

 

بهتر است سیب‌زمینی‌ها در مکانی خشک و تاریک و در دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند. اگر در محل نگهداری سیب‌زمینی‌ رطوبت و گرما وجود داشته باشد امکان ایجاد آلودگی‌های قارچی فراهم می‌شود.

 

برخی از خانم‌ها سیب‌زمینی را می‌شویند و بعد آنها را در محل نگهداری قرار می‌دهند. به درستی مشخص نیست این کار به ماندگاری سیب‌زمینی کمک می‌کند یا نه ولی اگر پس از شستشو آن را خوب خشک کنند مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 

دکتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه