دانستنی‌هایی درباره رژیم لاغری سوپ کلم

0
1508

کاهش وزن سریع و چاقی دوباره

این روزها بیشتر افرادی که به دنبال کاهش وزن با رژیم‌های لاغری هستند، تمایل دارند در مدتی کوتاه به وزن ایده‌آل برسند، بدون آنکه متوجه آسیب‌های جسمی و روحی ناشی از این‌گونه رژیم‌های غذایی غیراصولی باشند. بررسی‌های جدید نشان داده است وزن یک‌سوم افرادی که رژیم‌های غذایی بسیار سخت می‌گیرند، چند هفته بعد از قطع رژیم بیشتر از وزن قبلی می‌شود.

 

یکی از پرطرفدارترین این نوع رژیم‌های غذایی، به‌خصوص در میان خانم‌ها، رژیم لاغری سوپ کلم است. علت محبوبیت این نوع رژیم آن است که می‌توان به سرعت و حتی در مواردی ۲ تا ۵ کیلوگرم در هفته از طریق آن وزن کم کرد اما عوارضی دارد که به گفته پزشکان جبران‌ناپذیر است.

 

از این ساده‌تر چه چیزی می‌توان یافت؟ ۷ شب و ۷ روز هر چقدر که دوست دارید سوپ کلم بخورید و در آخر، ۵ تا ۵/۷ کیلوگرم از وزنتان کم خواهد شد. رژیم سوپ کلم، یک رژیم غذایی کم‌کالری است و در هر نوبت به مدت ۷ روز باید از آن پیروی کرد.

 

این رژیم غذایی از نظر تغذیه‌ای بی‌ارزش است و راهی مناسب برای کاهش وزن نیست. تدوین‌گر این برنامه می‌گوید فرد برای مدت ۷ روز با خوردن هر مقدار سوپ کلم می‌تواند وزن خود را در ۵ تا ۵/۷ کیلوگرم کاهش دهد. دستور این سوپ می‌تواند متنوع باشد با این شرط که در سوپ‌ها از سبزی‌های کم‌کالری مانند کلم، پیاز و گوجه‌فرنگی استفاده شود.

به کانال تلگرام “سیب کلینیک” بپیوندید

برای طعم‌دار کردن این سوپ می‌توانید از آب گوشت، پودر سوپ پیاز و رب گوجه‌فرنگی استفاده کنید. البته در این برنامه یک‌هفته‌ای غذاهای دیگری هم توصیه می‌شوند؛ از جمله سیب‌زمینی، آبمیوه و برخی از سبزی‌ها.

برنامه رژیم سوپ کلم

روز اول: سوپ کلم و میوه (از هر میوه به مقدار دلخواه می‌توانید بخورید، به استثنای موز)
روز دوم: سوپ کلم و سبزی‌ها (می‌توانید برای شام یک سیب‌زمینی آب‌پز با یک قاشق چایخوری کره بخورید.)
روز سوم: سوپ کلم، میوه و سبزی‌های تازه (خوردن سیب‌زمینی و موز ممنوع است.)
روز چهارم: سوپ کلم، موز و شیر (می‌توانید تا سقف ۸ عدد موز بخورید و هر چقدر که می‌خواهید شیر بنوشید.)
روز پنجم: سوپ کلم، گوشت گوساله و گوجه فرنگی (۲۵۰ گرم گوشت گوساله یا همان مقدار فیله مرغ که آب‌پز یا کبابی شده باشد و تا سقف ۶ عدد گوجه فرنگی به هر شکلی که دوست دارید.)
روزششم: سوپ کلم، گوشت گوساله و سبزی‌ها (۲۵۰ گرم گوشت یا فیله مرغ. خوردن سبزیجات نشاسته‌ای ممنوع است.)
روز هفتم: سوپ کلم، برنج سبوس‌دار، سبزی‌ها و آبمیوه طبیعی (بخورید و لذت ببرید، ولی زیاده‌روی نکنید.)
گفتنی است در این رژیم غذایی، میان‌وعده‌ها هم سوپ کلم است و مصرف نان و نوشابه‌های گازدار در این رژیم ممنوع است.

مزایا

– کاهش وزن سریع
– نداشتن محدویت در مصرف غذای خاص

معایب

– رژیم سوپ کلم ابتدا بسیار موفقیت‌آمیز به نظر می‌رسد و به سرعت به کاهش وزن بدن کمک می‌کند، اما ین کمبود وزن به علت از دست دادن آب و بافت عضلانی است نه از بین رفتن چربی‌های ذخیره‌شده در بدن. به این ترتیب با رها کردن رژیم، فرد دوباره به همان وزن قبلی خود بازمی‌گردد، بنابراین فقط با خوردن سوپ‌های کم‌کالری شاید لاغر شوید ولی نمی‌توانید سلامت خود را حفظ کنید.

 

– حداکثر کاهش وزن برای یک فرد سالم که تحرک فیزیکی منظمی هم داشته باشد تا ۴ کیلوگرم در ماه است. رژیم سوپ کلم به جای کاهش بافت چربی بدن، ذخایر گلیکوژن بدن را که در عضلات بدن تجمع یافته‌اند (کربوهیدرات‌ها به عنوان منبع تامین انرژی بدن به صورت گلیکوژن در بافت‌های عضلانی ذخیره و به عنوان سوخت بافت عضلانی محسوب می‌شود)، دفع می‌کند که همراه با آن آب زیادی نیز از بدن دفع می‌شود. به این ترتیب عمده کاهش وزن در این نوع رژیم به از دست دادن آب بدن بازمی‌گردد که به بافت عضلانی به‌شدت آسیب وارد می‌کند.

 

– فرد در طول این ۷ روز از نوعی سرگیجه، ضعف و نداشتن تمرکز شکایت دارد زیرا این رژیم از نظر محتوای پروتئین، ویتامین‌ها و کربوهیدرات‌های پیچیده بسیار پایین است.

 

– از عوارض اولیه رژیم سوپ کلم ریزش مو، مشکلات پوستی، شل شدن و آسیب عضلانی، خستگی مفرط و کاهش تمرکز است. پوکی استخوان، افزایش بافت چربی، حرص و ولع برای خوردن شیرینی، ناامید شدن از رژیم‌های غذایی و در نهایت افسردگی و آسیب‌های روانی از عوارض ثانویه رژیم سوپ کلم محسوب می‌شود.

 

– این رژیم غذایی یک روش ایمن برای کاهش وزن در درازمدت نیست و به محض تمام شدن دوره، فرد با ولع بیشتری شروع به خوردن غذا می‌کند و به همین دلیل دوباره چاق می‌شود.
– مصرف زیاد کلم می‌تواند باعث نفخ شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه