درباره چربی سوز ها بیشتر بدانید

0
1328

بخورید و لاغر شوید

زندگی به حالت عادی بازگشته اما اثر به جا مانده از تعطیلات طولانی مدت کیلوهای اضافی چربی است. به زبان ساده‌تر تبعات بخور و بخواب در تعطیلات حالا به دغدغه بیشتر افرادی تبدیل شده که بابت اضافه وزن عذاب وجدان گرفته‌اند و درصدد راهی برای بازگرداندن شرایط وزنی‌شان به حالت اول هستند. شاید مصرف موادغذایی‌‌ای که قابلیت چربی‌سوزی دارند بهترین پیشنهاد این روزها برای افراد دچار اضافه وزن باشد.

کلسیم

اکثر قریب به اتفاق مادران به اصرار از فرزندانشان می‌خواهند روزانه دست‌کم یک لیوان شیر بنوشند چون کلسیم موجود در این ماده لبنی برای رشد و تقویت استخوان‌ها مفید است، اما شاید واقعیت دیگری هم درباره کلسیم وجود داشته باشد که بیشتر مادران از آن بی‌خبر باشند. حقیقت این است که کلسیم کمک شایانی به کنترل گرسنگی و اشتها در افراد می‌کند. تحقیقات نشان داده افرادی که کمتر از بقیه این مینرال استحکام‌بخش استخوان‌ها را مصرف می‌کنند افراد چاق‌تری هستند که اتفاقا هیچ کنترلی روی وزن و اشتهای خود ندارند.

لبنیات

لبنیات منبع غنی از کلسیم است. اتفاقا وقتی پای کاهش وزن و استفاده از کلسیم به این منظور وسط می‌آید تاکیدها روی خوردن لبنیات به عنوان یکی از منابع سرشار این مینرال بیشتر می‌شود. دلیلش هم واضح است، لبنیات بیش از بقیه منابع کلسیم در تسریع کاهش وزن شما تاثیرگذار خواهد بود.

به گواه تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه تنسی ایالات متحده مصرف روزانه ۳ وعده لبنیات میزان چربی‌سوزی را به‌خصوص در افرادی که چاقی در آنها به بیماری تبدیل شده افزایش خواهد داد.

روغن نارگیل

شاید خیلی‌ها بر این باور باشند که برای کاهش وزن باید چربی‌ها به‌خصوص چربی‌های اشباع در برنامه غذایی افراد به حداقل برسد اما در عین حال تحقیقات نشان داده اگر قرار است کاهش وزنی اتفاق بیفتد روغن نارگیل هم می‌تواند در این مهم نقش داشته باشد.
این روغن شیرین و مقوی می‌تواند در آب کردن چربی‌های شکمی و در عین حال اطراف کمر بسیار تاثیر‌گذار باشد زیرا تحقیقات انجام‌شده روی برخی خانم‌ها در سال ۲۰۰۹ و در کشور برزیل این تاثیرگذاری را به اثبات رساند.

در عین حال باید بدانید روغن نارگیل در بالا بردن میزان کلسترول خوب و البته تبدیل کلسترول بد خون به نوع خوب آن موثر است. به طور کلی در جوامعی که روغن نارگیل به طور روزانه مصرف می‌شود بیماری‌های قلبی و بالا رفتن کلسترول بد خوب کمتر به چشم می‌آید.

اسیدهای چرب ( MUFA) و (PUFA)

موفا نوعی اسیدچرب بی‌ضرر است که اتفاقا مانع تجمع چربی‌ها در ناحیه شکم خواهد شد. برای اینکه این اسیدچرب بی‌ضرر و اتفاقا چربی‌سوز را به بدن برسانید سراغ این خوراکی‌ها بروید؛ زیتون و روغن آن، خشکبار، شکلات سیاه و البته آووکادو. این مواد خوراکی علاوه بر اینکه مانع تجمع چربی‌ها در ناحیه شکم می‌شوند انرژی شما را همواره در بالاترین سطح ممکن نگه می‌دارند.

 

پوفا هم نوع دیگری اسیدچرب غیراشباع است که در ماهی، بیشتر انواع خشکبار و بذرهای خوراکی به فراوانی پیدا می‌شود. تحقیقات نشان داده استفاده هر چه بیشتر این نوع اسیدچرب غیراشباع علاوه بر اینکه متابولیسم بدن را تسهیل و تنظیم می‌کند، میزان چربی‌سوزی را هم بیشتر خواهد کرد.

پروتئین

آیا تا امروز می‌دانستید مصرف پروتئین می‌تواند سلامت پوست، مو، ناخن، استخوان‌ها و ماهیچه‌های شما را تضمین کند؟ پروتئین به شکل معجزه آسایی قابلیت چربی‌سوزی هم دارد. این اطلاعات طبق مطالعات انجام‌شده سال ۲۰۰۵ دانشگاه آریزونا مطرح شده و در نهایت پروتئین را در فهرست موادغذایی‌ای قرار می‌دهد که مصرف آن علاوه بر از بین بردن سریع اشتها، می‌تواند بلافاصله روند چربی‌سوزی را آغاز کند.

به زبان ساده‌تر مصرف پروتئین‌های گوشتی بیشتر از میل کردن کربوهیدرات باعث سیری زودهنگام، از بین رفتن گرسنگی و البته سوزاندن کالری بیشتر خواهد شد.

ویتامین C

هنوز خیلی‌ها معتقدند قابلیت اصلی ویتامین C در مواقع سرماخوردگی است و بس اما آیا هرگز به این ویتامین مشهور و البته محبوب به چشم ماده غذایی برای کم کردن وزن هم چشم دوخته‌اید؟


بنا بر تحقیقات انجام‌شده روی قابلیت چربی‌سوزی ویتامین Cکه روی جمعی از افراد مختلف مصرف‌کننده این ویتامین انجام شده، کسانی که بیش از بقیه ویتامین C میل می‌کنند در برابر اضافه وزن بسیار مقاوم‌تر هستند.

 

در تحقیقات جداگانه دیگری که سال ۲۰۰۸ در کبک کانادا انجام شده، محققان به این نتیجه رسیدند ویتامینC، زینک، منیزیم و ویتامین E فاکتورهای اساسی برای جلوگیری از چاقی‌های موضعی نظیر تجمع چربی‌ها در اطراف شکم و البته اضافه وزن‌های کلی هستند.

عسل

بدون شک عسل این قابلیت را دارد که به کاهش وزن کمک کند به‌خصوص اگر در برنامه غذایی روزانه شما جایگزین شکر شود خیلی راحت می‌توانید شاهد از بین رفتن کیلوهای اضافی چربی در بدنتان باشید. عسل با بهره‌مندی از خاصیت آنتی‌باکتریالی، ضدویروسی و ضدقارچی بیش از پیش جای خودش را در سبد غذایی خانواده‌ها محکم می‌کند.

کاکائو

اگر از علاقه‌مندان به کاکائو هستید پس بدانید و خوشحال باشید که یک دلیل موجه برای گنجاندن این ماده غذایی در برنامه‌تان دارید. کاکائو بیش از هر ماده خوراکی دیگری از آنتی‌اکسیدان فلونیک بهره می‌برد. کافی است فقط به این فهرست از خواص کاکائو نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید مصرف آن چقدر برایتان مفید خواهد بود.

کاکائو از عروق در برابر گرفتگی، التهاب و صدمات اینچنینی جلوگیری می‌کند. از پوست در برابر اشعه ماورای‌بنفش جلوگیری می‌کند. شما را سیر نگه می‌دارد. علاوه بر اینکه نشاط آور است از شما در برابر عفونت‌های معمول محافظت خواهد کرد.

فیبر

طی سال‌های طولانی شاخص‌ترین توصیه برای کاهش وزن مصرف سالاد پیش از سرو غذای اصلی بوده که به منظور جلوگیری از اشتهای کاذب و پرخوری‌های ناشی از گرسنگی پیشنهاد می‌شود. چون خیلی سریع و راحت با یک بشقاب سالاد کم کالری سیر می‌شوید و دیگر از افراط در خوردن خبری نخواهد بود اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا این روش همیشه جواب می‌دهد؟

جواب کاملا واضح است چون سالاد منبع غنی فیبر است. کلم، کاهو، هویج و گوجه فرنگی منابع سرشاری از فیبر هستند که خیلی زود حجم معده شما را اشغال می‌کنند و با ایجاد حس سیری مانع خوردن‌های بی‌رویه خواهند شد.

سرکه

یک تعریف ساده درباره خاصیت کاهش وزنی سرکه وجود دارد؛ اگر این ماده غذایی را روی سالاد استفاده کنید خیلی زود احساس سیری بر حس گرسنگی‌تان غلبه می‌کند و از سر سفره کنار می‌روید ضمن اینکه خوردن فیبر در قالب سالاد همراه با سرکه مشکلی ایجاد نمی‌کند به‌خصوص اگر زمانی احساس کنید هم باید اشتهای خود را کنترل کنید و هم در آن واحد چربی نیز بسوزانید. در این صورت رساندن همزمان فیبر و سرکه به بدنتان بهترین گزینه‌ای است که پیش‌رویتان خواهد بود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه