رژیم غذایی مناسب برای سلامت پوست

0
130

برخی از مواد غذایی می توانند به آرامش پوست‌های حساس کمک کنند، از چروک شدن پوست جلوگیری کرده و حتی در برابر اشعه خورشید از پوست حفاظت کنند. تغذیه خوب به شادابی و ظاهر بهتر پوست کمک می کند و حتی می‌تواند از سرطان پوست پیشگیری کند. این مطلب توصیه‌های کارشناسان در مورد رژیم‌ها و مواد غذایی است که برای سلامت پوست فواید فراوانی دارد.

 

سالاد می تواند سپر دفاعی پوست باشد

گذشت زمان و اشعه خورشید، پروتئین‌هایی که پوست را قوام داده و به آن حالت ارتجاعی می‌دهند یعنی کلاژن و الاستین را از بین می برند. کارشناسان می‌گویند رژیم غذایی بد نیز همین کار را می‌کند. در نتیجه با بالارفتن سن باید سهم میوه و سبزیجات در رژیم غذایی را بیشتر کرد چون رنگدانه‌های طبیعی و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها را در بدن افزایش می‌دهند.

 

روغن برزک حساسیت پوست را کاهش می‌دهد

بسیاری از مردم جهان از حساسیت پوست رنج می‌برند و بروز ناراحتی‌هایی مثل خارش، احساس سوختگی، مورمور کردن پوست و عرق گزیدگی در میان این افراد عمومیت دارد. به گفته کارشناسان، تحقیقات بالینی جدید نشان داده که با مالیدن روغن برزک به پوست، روزی یکبار و به مدت سه ماه پوست بهتر تنفس کرده و نرمتر می‌شود.

 

سبزیجات زرد و سبز شیارهای عمیق دور چشم را کاهش می‌دهد

پژوهشی که روی ۷۰۰ زن ژاپنی انجام شده، نشان داد افرادی که مقدار کمتری از این نوع سبزیجات می خورند به نسبت سایرین دور چشم‌های خود چروک و خطوط عمیق تری دارند. در عین حال کارشناسان یادآوری می‌کنند که پژوهش‌های پراکنده دیگری نشان داده که مصرف بیشتر سبزیجات از جمله لوبیا، نخود، لپه و نخود سبز می‌تواند از پوست در برابر چروک‌های عمیق حفاظت کند.

 

حفاظت پوست به بهترین نحو با رژیم‌هایی که بخش اصلی آن گیاهان هستند

کارشناسان می‌گویند، رژیم‌های غذایی که روی مواد ضد التهاب و آنتی اکسیدان تمرکز دارند در عین حال ازعدم انتقال خون به پوست پیشگیری می‌کنند. در رژیم‌های غذایی مناسب پوست باید از موادی مثل گوشت، شکر، لبنیات و آنهایی که چربی غنی شده دارند پرهیز کرد. پژوهش‌ها نشان داده در مورد افرادی که میوه و سبزی بیشتری می‌خوردند احتمال ابتلا به سرطان پوست کمتر است.

 

پرتغال، میوه‌های قرمز و سبزیجات ظاهر پوست را بهتر می‌کند

ماده بتاکاروتن موجود در پرتغال و سبزیجات به رنگ پوست کمک می‌کند. ولی در مصرف این مواد و به خصوص هویج زیاده روی نکنید چون رنگ پوستتان نارنجی خواهد شد. میوه‌های قرمز یا صورتی مثل گوجه فرنگی و هندوانه به پوست رنگ سالمی می‌دهند و حاوی یک آنتی اکسیدان قوی هستند.

 

رب گوجه از پوست در برابر اشعه خورشید حفاظت می‌کند

نکته: رب گوجه لیکوپن فراوانی دارد که تحقیقات نشان داده ضایعات ناشی از تابش خورشید بر دی ان ای را ترمیم می‌کند. این ماده می‌تواند یک چتر حفاظتی درونی در برابر ضایعات اشعه خورشید درست کند.

 

آب میوه ضرر نوشیدن مشروبات الکلی را کاهش می‌دهد

نوشیدن مشروب الکلی در سوختن پوست بر اثر تابش اشعه خورشید نقش فراوانی دارد و این فقط کسانی که در مشروب افراط می کنند و یا همیشه زیر آفتاب هستند را شامل نمی شود. پژوهش‌ها نشان داده که الکل به سرعت آنتی اکسیدان‌های موجود در پوست را می خورد. به عنوان مثال فقط چند ساعت پس از نوشیدن چند شات ودکا و یا ویسکی میزان مواد شیمیایی که از پوست حفاظت می‌کند به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد. اضافه کردن آب میوه به نوشیدنی‌های الکی می‌تواند از تاثیر زیانبار آنها روی مقاومت پوست در برابر اشعه خورشید بکاهد.

 

چربی سالم برای پوست سالم

پزشکان می‌گویند نوشیدن آب کم برای پوست خوب نیست ولی این به آن معنا نیست که نوشیدن آب زیاد مشکل را حل می‌کند. در شکم خود فضایی هم برای چربی‌های سالم و کنترل شده بگذارید. چربی‌های واقعا سالم نیز برای پوست خوبند. ماهی‌هایی مثل سالمون، ساردین و ماهی خال خالی منابع عالی برای اسید چرب اومگا ۳هستند . خشکبارهایی مثل گردو، بادام و فندق و همینطور آواکادو نیز پوست را تقویت می‌کنند. در نقطه مقابل سعی کنید مصرف چربی‌های فشرده حیوانی مثل پوست مرغ و بخش‌های چرب گوشت قرمز را کاهش دهید.

 

چای سبز زبری پوست را کاهش می‌دهد

در یک پژوهش ۱۲هفته‌ای که در سال۲۰۱۱ روی ۶۰ زن انجام شد از آنها خواسته شد پس از حمام آفتاب چای سبز بنوشند. مشخص شد که ۱۶ درصد از زبری و حدود۲۵ درصد از پوست پوست شدن بدن افرادی که چای سبز نوشیده بودند کاهش یافت. کیفیت پوست زنان دیگری که چای سبز ننوشیده بودند، بهبود نیافت.رژیم‌های غذایی که هدف آنها سلامت عمومی، کمک به پیشگیری از امراض قلبی، مرض قند و ابتلا به سرطان است نقاط مشترکی دارند. چنین رژیم غذایی باید از میوه و سبزیجات غنی باشد، میزان مناسب و نوع مناسب پروتئین داشته باشد و مصرف شکر، نشاسته‌های پالایش‌شده و مصرف بیش از حد الکل و قهوه را به‌شدت کاهش دهد.رژیم غذایی سنتی مدیترانه‌ای انتخاب خوبی است چون التهاب بدن و پوست را کاهش می‌دهد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه