سندروم آدیسون، ارمغان دوران بزرگسالی

سندرم آدیسون

این بیماری در اثر گرفتاری غدد فوق کلیه در دوران بزرگسالی بوجود می آید. سندرم” آدیسون”، نارسایی غددفوق کلیوی می باشد و به بیماری‌ای گفته می شود که در آن غدد فوق‌کلیوی دچار کاهش عملکرد در بدن می‌شود. این دو غده در ناحیه بالای کلیه‌ها قرار دارند و و برخلاف آنچه عوام می پندارند هیچ ارتباطی به کلیه‌ها ندارند.

کمبود عملکرد غدد فوق‌کلیوی به دو شکل حاد و مزمن می باشد

در نوع مزمن این بیماری، کارکرد غده در طول زمان دچار کاهش شده و ترشح هورمون‌های غده در جریان خون با کمبود مواجه می‌شود که مهم‌ترین این هورمون‌ها (کورتیزول)‌ است (هورمون کورتیزول هورمونی است که برای مقابله با استرس‌ها ضروری است و در صورت کمبود و نقصان آن ،بدن با مشکلات فراوانی مواجه می‌شود.)

در شرایط حاد این بیماری، همه علائم به شکل ناگهانی بروز می‌کند که در این شرایط شاهد افت شدید فشار خون و کاهش سطح هوشیاری هستیم. بنابراین، این شکل بیماری با بسیاری از بیماری‌های عروق مغزی، سکته مغزی و قلبی اشتباه می‌شود که اگر توسط پزشک تشخیص داده نشود ممکن است بیمار به شکل حاد به اورژانس مراجعه کند ویا دچار بیهوشی شده و توسط اطرافیان به بیمارستان منتقل شود.

این بیماری از نظر شیوع از آمار بالایی برخوردار نیست ولی در صورت بروز این بیماری به دلیل کاهش هورمون، ممکن است فرد در یک استرس شدید و عدم مقابله بدن دچار بیهوشی ،کما و حتی مرگ ناگهانی شود. و به خاطر بروز تلفات جانی تشخیص به موقع آن بسیار مهم و ضروری است

علائم بیماری

– ضعف و خواب آلودگی درحدی که از ادامه فعالیت های روزمره باز بماند.
– رنگ پریدگی
– کمی فشار خون
– احساس سرما
– عدم تحمل دمای محیط
– دل درد ،در ناحیه فوقانی شکم

علل بروز

یکی از دلایل، مصرف داروهای کورتون است که اگر مصرف آن بیش از ۲ الی ۳ هفته به طول انجامد و به هر علت به طور ناگهانی قطع شود غدد فوق‌کلیوی، کارکرد خود را از دست می دهد و دچار نارسایی حاد می شود.در بیماری های خود ایمنی، مثل ایدز بدن با ترشح آنتی‌بادی‌ها فعالیت این غدد را از بین می‌‌برد.

استفاده ازقرص‌های رقیق‌کننده خون نیز یکی دیگر از علل بیماری است که در خونریزی ها با عوارض مهمی چون افت فشار خون ومقابله بدن باشرایط محیطی همراه است.در بیماران دیابتی نوع ۱ که سیستم بدنشان دچار اختلال شده است در طول زمان عملکرد برخی از غدد بدن مثل تیروئید ،فوق کلیوی و… مختل می شود که باید تحت نظر پزشک متخصص باشند.

به طور کلی ،با آزمایش وتشخیص به موقع می توان از وقوع بیماری آگاه شد و با یافتن علت زمینه ای بیماری ،برای درمان اقدام نمود.