چگونه طول عمر خود رو افزایش دهیم؟

0
1113

بخش عمده‌ای از مطالعات نشان می‌دهند که عادت‌ها از جمله نکشیدن سیگار و خوردن غذای سالم بر میزان عمر تاثیر دارند. بر اساس یک مطالعه مهم در مورد تاثیرات رفتاری، طول عمر افرادی که پنج عادت سالم در زندگی بزرگسالی خود دارند تا یک دهه افزایش می‌یابد.

 

پژوهش‌گران دانشگاه هاروارد از پرسش‌نامه‌های شیوه‌ی زندگی و پرونده‌های پزشکی ۱۲۳ هزار نفر داوطلب استفاده کردند تا بفهمند که اگر این افراد رژیم غذایی سالم داشته باشند، وزن‌شان را کنترل کنند، به طور منظم ورزش کنند، به میزان متعادلی الکل بنوشند و سیگار نکشند چه قدر به عمرشان افزوده می‌شود.

 

هنگامی که دانشمندان میانگین امید به زندگی را محاسبه کردند، متوجه تاثیرات چشمگیر عادات سالم شدند. در مقایسه با افرادی که به هیچ یک از این عادات پایبند نبودند، مردان و زنانی که به هر پنج عادت عمل کردند، در ۵۰ سالگی امید به زندگی را از ۲۶ به ۳۸ سال و از ۲۹ به ۴۳ سال یعنی به ترتیب برای مردان ۱۲ سال و برای زنان ۱۴ سال بیشتر افزایش دادند.

 

مئیر استامپفر، همکاراین مطالعه و استاد اپیدمولوژی و تغذیه در دانشکده بهداشت عمومی تی.اچ چان هاروارد می‌گوید «وقتی ما این مطالعه را آغاز کردیم، البته من فکر می‌کردم افرادی که این عادات را پذیرفته‌اند بیشتر عمر می‌کنند. اما چیزی که مایه شگفتی بود، میزان تاثیری بود که این عادات بر روی آنها داشت».

 

پژوهش‌گران این تحقیق را با این امید انجام دادند که بفهمند چرا آمریکا‌ که بیش از هر کشور دیگری در جهان، برای درمان و تندرستی پول خرج می‌کند، در رتبه ۳۱ جدول امید به زندگی در بدو تولد قرار دارد. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، امید به زندگی در بدو تولد در سال ۲۰۱۵، به ترتیب ۷۶.۹ و ۸۱.۶ برای مردان و زنان آمریکایی بود.

 

این مطالعه که در مجله سیرکولیشن منتشر شده است نشان می‌دهد سبک زندگی ضعیف عامل مهمی‌ست که عمر آمریکایی‌ها را کوتاه می‌کند. فقط ۸ درصد از جمعیت عمومی به دنبال هر پنج عادت سالم در زندگی بودند. این تحقیق بر جمعیت ایالات متحده آمریکا تمرکز دارد، اما استامپفر گفته است که یافته‌ها در مورد انگلستان و بسیاری از کشورهای غربی هم صدق می‌کنند.

 

پنج عادت سالم این گونه تعریف شده‌اند: سیگار نکشیدن، داشتن شاخص توده بدنی بین ۱۸.۵ تا ۲۵، داشتن حداقل نیم‌ ساعت ورزش معمولی درطول روز، در صورت نوشیدن الکل، نوشیدن یک لیوان ۱۵۰ میلی‌لیتری شراب در روز برای زنان یا دو بار در روز برای مردان، و داشتن رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزی‌جات و غلات و میزان کمی گوشت قرمز، چربی اشباع شده و قند است.

 

در طی ۳۰ سال مطالعه، نشان داده شده است که مردان و زنانی که چنین زندگی سالمی داشتند در مقایسه با افرادی که زندگی کمتر سالمی داشتند، ۸۲ درصد کمتر بر اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست دادند و ۶۵ درصد کمتر بر اثر ابتلا به سرطان درگذشتند.

 

استمپفر می‌گوید « با توجه به این که عادت‌های شیوه‌ی زندگی سالم شناخته شده هستند، راز بزرگ این است که چرا ما از پایبندی به آنها تا این حد گریزانیم. بخشی از مشکل این است که بسیاری از مردم برای ترک سیگار دچار مشکل هستند، و استفاده مداوم از غذاهای ناسالم و همچنین برنامه‌ریزی شهری ضعیف که باعث می‌شود ورزش برای مردم سخت بشود هم بر این قضیه تاثیرگذارند.»

 

او گفت «من فکر می‌کنم که مردم باید کاری بکنند و مسئولیت‌ فردی‌شان را افزایش بدهند، اما به عنوان یک جامعه هم ما باید کاری بکنیم تا انجام این امر برای آنها آسان‌تر شود. مردم می‌توانند گرفتار یک عادت باشند و فکر کنند که برای ترک این عادت خیلی دیر شده است، اما ما متوجه می‌شویم وقتی مردم شیوه‌ها و راه خود را تغییر می‌دهند، فواید قابل توجهی کسب می‌کنند».

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه