مواظب مغزتان باشید

0
832

این کاهش اندازه در حقیقت از اوایل بزرگسالی شروع می‌شود، اما بعید است تا زمانی که به دهه ششم عمرتان برسید، قابل توجه باشد.کاهش اندازه مغز با زوال عقل ارتباط تنگاتنگی دارد به عبارت دیگر، مقدار خاصی از کاهش اندازه مغز طبیعی است اما کاهش بسیار آن نشانه مشکلاتی مانند آلزایمر و زوال عقل است.

 

برای پرهیز یا به تأخیر انداختن کوچک شدن مغز باید نکات زیر را رعایت نمایید:

 

– همیشه در حال یادگیری باشید: پیری مغز امری عادی است اما این پیری لزوما بر کارکرد مغز تاثیر نمی‌گذارد.

 

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که افراد، بین شصت تا نود سالگی می‌توانند اثرات پیری مغز را به «تأخیر بیندازند».

 

به این صورت که این افراد مغزشان را با یادگیری چیزهای جدید، فعال نگه می‌دارند.

 

افرادی که مغزشان را صرف کشف و یادگیری چیزهایی که نمی‌دانند می‌کنند، از مغزشان بیشتر در مقابل زوال عقل و از دست دادن حافظه محافظت می‌کنند.

 

– ورزش را فراموش نکنید: ورزش نه فقط برای جسمتان، بلکه برای مغزتان نیز مفید است! بعضی افراد می‌گویند مغز مثل ماهیچه است، بنابراین باید آن را نیز تقویت کرد.

 

ورزش اثرات سودمندی برای مغز دارد زیرا جریان خون را در مغز افزایش می‌دهد و باعث بهبود کارایی مغز می‌شود. فعالیت فیزیکی همچنین می‌تـواند بخش‌های آسیب‌دیده مغز را نوسازی کند و سلول‌های جدیدی در مغز بسازد.

 

– معاشرت با دیگران را در برنامه های روزانه خود قرار دهید: اگر ورزش کردن کار سختی به نظر می‌آید، معاشرت با دیگران می‌تواند اثر فوق‌العاده‌ای بر مغزتان بگذارد. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که وقتی افراد وقت‌شان را صرف تعامل با دیگران می‌کنند، مغز نوعی هورمون شادی‌بخش به نام اکسی‌توسین آزاد می‌کند که می‌تواند حافظه را تقویت کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه