نکاتی که درباره معاشرت با آلرژی فصلی نمی‌دانید

0
1485

اشکم را درنیاور

فصل بهار، فصل زیبایی است و لذت و خوشی‌های خاص خودش را دارد اما برای بعضی از آدم‌ها، فررسیدن بهار چندان هم جذاب نیست و آنها را به یاد عطسه‌های پشت‌سرهم، اشک‌ریزی‌های ناگهانی، سرفه‌های نفس‌بر و … می‌اندازد. این آدم‌ها، همان‌هایی هستند که گرفتار بیماری‌ای به نام آلرژی هستند و همواره در بهار، با بیماری‌شان معاشرت می‌کنند اما راه‌حل‌های ساده و همیشه ناگفته‌ای وجود دارد که می‌تواند خیلی ساده تعداد این دیدارها و معاشرت‌ها را کم کند.

ورود گرد و غبار ممنوع

گردوغبار و ذراتی که در هوای بهاری معلق می‌شوند، یکی از دلایل اصلی عود آلرژی است. بستن پنجره‌ها و روشن کردن فیلترهای هوا که در داروخانه‌ها فروخته می‌شوند و ۹۰ تا ۹۵ درصد خلوص دارند، اولین راه‌حل است.

تجربه درمان‌های متفاوت

نتایج تحقیقات نشان داده که گیاهان دارویی، تاثیرات بهتری از داروهای شیمیایی برای درمان آلرژی دارند. مثلا چای میخک، در درمان آلرژی موثر است و می‌تواند جایگزین خوبی برای آنتی‌هیستامین‌ها باشد.

شستشوی آلرژی‌ زاها

محرک‌های آلرژی، بیشتر در خارج از خانه هستند و کافی است به محض ورود به خانه از آنها دور شوید. برای این‌کار، تعویض لباس‌ها و شستشوی سر و صورت و دست‌ها، بهترین توصیه است.

استفاده از ویتامینD

تحقیقات نشان داده ویتامین D تاثیر بسیار مثبتی در جلوگیری از آلرژی دارد و به درمان آن کمک می‌کند. در این تحقیقات مصرف ۶۰۰ ius ویتامین D برای بیماران کمتر از ۶۹ سال و مصرف ۸۰۰ ius ویتامین D برای بیماران بالای ۷۰ سال توصیه می‌شود. مصرف انواع ماهی‌ها و روغن ماهی که بهتر منبع ویتامین D هستند هم مناسب است.

استفاده از ماسک

آدم‌های زیادی فکر می‌کنند که ماسک‌های سفید داروخانه‌ها بی‌مصرف هستند و آلرژی فصلی را کنترل نمی‌کنند. آنها نمی‌دانند که این ماسک‌ها یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای مبارزه با آلرژی است و گردوغبار و ذرات عامل را تا ۹۵ درصد حذف می‌کند.

رژیم سالم

خوراکی‌های آلرژی‌زا به اندازه ذرات هوا در تحریک این بیماری موثر هستند. خوراکی‌های خوشمزه بهاری، مثل توت‌فرنگی، انگور و… می‌توانند آلرژی را به یک بیماری عفونی تبدیل کنند. داشتن رژیمی سالم با کمترین حجم مصرف مواد آلرژی‌زا و مواد چرب، یکی از راه‌حل‌های خوب است.

شستشوی مجاری تنفسی

در شب‌های بهاری شستشوی مجاری تنفسی با سرم آب‌نمک، باید برنامه‌ای ثابت باشد. شستشوی بینی باعث می‌شود تا ذراتی که به پرزهای تنفسی چسبیده‌اند، پاک شوند. به جای سرم آب‌نمکی که در داروخانه‌ها فروخته می‌شود، محلول یک دوم، قاشق چایخوری نمک و یک لیوان آب‌جوشیده هم مناسب است.

نوشیدن مایعات

مایعات به مخاط نازک تنفسی کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشند. نوشیدن مایعات به مقدار زیاد در فصل بهاری یکی از راه‌حل‌های موثر برای گذران آلرژی فصلی است.

تمیزی خانه راه دارد

خانه تمیز، یکی از راه‌های دوری از آلرژی فصلی است اما تمیزی به این معنا نیست که مواد شوینده که فرمول شیمیایی قوی دارند، در دسترس باشند یا جاروبرقی خانه، فیلتر هوا نداشته باشد.

بخور بدهید

درمان سنتی پدر و مادرها، یکی از بهترین راه‌های مبارزه با آلرژی است. یک کاسه آب داغ و حوله تمام آن‌چیزی است که برای بخور مورد نیاز است، این درمان سنتی و ارزان معجزه می‌کند.

فرار از دود سیگار

دود سیگار، قلیان و حتی منقل کباب، عطسه، سرفه، آبریزش بینی و… را بیشتر می‌کند. از محیط‌هایی که این دودها در هوا معلق هستند، دوری کنید و اگر سیگار می‌کشید، بدانید که بیشتر از حالت معمولی باید عطسه و سرفه را تحمل کنید.

آلرژی خود را بشناسید

آلرژی درمان قطعی ندارد اما شناخت حساسیت‌ها و دوری از آلرژی‌زاها، بهترین راه‌حل درمان این بیماری‌ است. خوراکی‌ها، مواد شوینده، موقعیت‌های آب و هوایی و تمام مواردی از این دست که آلرژی را زنده می‌کنند، باید شناسایی شود و دوری از آنها در دستورکار قرار بگیرد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه