گوش پاک‌کن نه تنها مفید بلکه مضر است!

0
953

اشتباهی که امروزه در جامعه وجود دارد استفاده از وسیله‌ای است که به نوک آن پنبه متصل شده و افراد به عنوان گوش‌ پاک‌کن در تمیز کردن گوش از آن استفاده می‌کنند.

 

اکثر افراد بعد از بیرون آمدن از حمام و یا استخر و حتی گاهی بدون اینکه گوششان خیس باشد، گوش خود را پاک میکنند. بدون آنکه از عوارض پاک کردن گوش خبر داشته باشند.

 

استفاده کردن از کلید ، چوب کبریت و حتی گوش پاک کن باعث بروز عفونت در گوش خارجی میشود. بر خلاف باور عموم جرم موجود در گوش مفید است. نادر اکبری دلمقانی متخصص گوش، حلق و بینی در این خصوص گفتگویی با فارس داشته که در ادامه میخوانید.

 

نادر اکبری دیلمقانی متخصص گوش، حلق و بینی گفت: خداوند گوش انسان را مانند سایر قسمت‌های بدن به گونه‌ای ساخته است که خود بتواند بهداشت و فیزیولوژی طبیعی‌اش را حفظ کند. در اغلب مواقع گوش سالم هیچ نیازی به پاک شدن ندارد.

 

اکبری دیلمقانی افزود: اشتباهی که امروزه در جامعه وجود دارد استفاده از وسیله‌ای است که به نوک آن پنبه متصل شده و افراد به عنوان گوش‌ پاک‌کن در تمیز کردن گوش از آن استفاده می‌کنند.

 

وی بیان داشت: جرمی که داخل گوش وجود دارد ماده‌ای است که وظیفه محافظت از کانال و پرده گوش از اجسام خارجی و حشرات را بر عهده دارد. در کل جرم داخل گوش ماده مضری نیست.

 

این متخصص گوش، حلق و بینی گفت: عده‌ای از افراد برای نظافت گوش از گوش‌ پاک‌کن استفاده و آن را به سختی داخل گوش می‌کنند تا جرم داخل آن خارج شود، کانال گوش به گونه‌ای ساخته شده که جرم به صورت اتوماتیک در آن ساخته می‌شود و پس از انجام وظیفه جرم آن خشک و خود به خود از گوش خارج می‌شود.

 

وی افزود: اصلاً نیازی نیست به عنوان گوش پاک‌کن وسیله‌ای نوک تیز را وارد گوش کنیم تا جرم آن تمیز شود همچنین علاوه بر نیاز نبودن ضرر فراوانی نیز دارد.

 

وی افزود: شکل و سایز گوش پاک‌کن به گونه‌ای است که به جای آنکه جرم گوش را خارج کند مانند سمبه جرم را به داخل آن فرو می‌برد و تا نزدیک پرده گوش هدایت می‌کند.

 

وی در ادامه اضافه کرد: نزدیک شدن جرم به پرده گوش باعث انسداد، درد و عفونت آن می‌شود. لذا در حالت عادی استفاده از گوش پاک‌کن در هر فرم، شکل و سنی به هیچ شخصی توصیه نمی‌شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه