بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به ام اس

0
1155

بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به ام اس

ورزش  باعث شادابی ، کاهش خستگی و تقویت قوای شناختی مبتلایان به

ام اس می شود

پونه شیرازی /گروه سلامت

ام اس بیماری سخت و ناتوان کننده ای است که ترس و نگرانی عجیبی را با بروز ناگهانی علایمش در بیمار ایجاد می کند . با این حال، ام اس به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های خود ایمنی با بهره گیری پی گیرانه و منظم بیمار از راهکارهای درمانی و حمایتی، قابل کنترل است .گرچه برای بیماری ام اس تاکنون درمان قطعی پیدا نشده است ، اما با تشخیص درست و بموقع بیماری و انجام اقدامات و روش های کنترلی می توان کیفیت زندگی مبتلایان را بهبود بخشید و از ورود بیماری به مرحله حاد جلوگیری کرد .

ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس   مغز و نخاع را تحت تاثیر قرارداده و باعث از دست ‌دادن کنترل، دید، تعادل وبروز بی حسی در اعضای بدن می‌شود.    طی این بیماری، سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به مغز و نخاع می‌کند و باعث فلج شدن و از کارافتادگی آنها می‌شود.

دکتر محمود عابدینی ، متخصص مغز و اعصاب  با اشاره به این که مبتلایان به ام اس با توجه به وسعت و شدت بیماری  و نیروی بدنی شان با محدودیت های مختلفی در فعالیت های معمول زندگی  اعم از کار ،فعالیت های فکری ،  ورزش ، تغذیه ، خواب و نیز  فعالیت جنسی مواجه هستند  ، می گوید : در مراحل اولیه بیماری ، محدودیت هایی در بیمار رخ خواهد داد که معمولا شامل  محدودیت های حرکتی- فیزیکی ، فکری ، مشکلات جنسی و اختلالات ادراری می شود . برخی بیماران به  سمت فرم پیشرونده ثانویه پیش خواهند رفت که بسیاری از امور زندگی شان  را تحت تاثیر قرار می دهد.  بی شک در مراحل اولیه بیماری ،  محدودیت های بیماران باهم متفاوت است ، اما بیمارانی که به سمت فرم پیشرونده ثانویه بروند محدودیت های یکسانی خواهند داشت.

این متخصص در گفت و گو با جام جم می افزاید :بیماران با کمک متخصصانی که درمانشان را به عهده دارند باید برای بهبود کیفیت زندگی خود  تلاش و از بروز حملات و ناتوانی جلوگیری کنند که این  ، مستلزم مصرف مرتب و مداوم دارو، رعایت اصول تحرکی و تغذیه ای  و حمایت خانوادگی است .

زندگی پس از ام اس با ورزش منظم

ورزش   علاوه بر این که در ارتقای سلامت عمومی و بهبود کیفیت زندگی افراد سالم موثر است بر درمان و کنترل بسیاری از علائم ام اس نیز تاثیر گذار است.

این متخصص با تاکید بر انجام ورزش های ایروبیک از سوی مبتلایان به

 ام اس توصیه می کند : ورزش های ایروبیک باعث تقویت سیستم قلبی عروقی ، کشش عضلانی و بهبود عملکرد مثانه ای-روده ای می شود . همچنین ورزش  ، میزان خستگی و افسردگی را کمتر خواهد کرد و باعث  شادابی  و تقویت قوای شناختی خواهد شد.ورزش مرتب و منظم در این بیماران باعث می شود  فرد در اجتماع فعال تر شود. ورزش هایی همچون یوگا ، تای چی  و ورزش های آبی  نیز برای این بیماران  بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

ام اسی ها غذای کم چرب و پر فیبر بخورند

حفظ سلامت عمومی برای هر بیماری که از یک مشکل مزمن رنج می برد ضرورتی است که قطعا یک رژیم غذایی سالم در آن نقش پر رنگ دارد .

عابدینی با اشاره به این که رژیم غذایی خاصی در بیماران مبتلا به ام اس توصیه نشده است ، می گوید :  اما مصرف غذای کم چرب با فیبر بالا برای آنها بهتر است  .همچنین استفاده از  چربی های غیر اشباع  و سرشار از امگا۳ و امگا۶ در مبتلایان به ام اس توصیه می شود . مصرف ویتامین دی و ترکیبات آنتی اکسیدانی نیز  در این بیماران  باید مورد توجه جدی قرار بگیرد .

کنترل اختلالات جنسی

اختلالات جنسی در مبتلایان به ام اس  شایع است .بررسی ها نشان می دهد   حدود ۹۱درصد آقایان و۷۲ درصد خانم های مبتلا  از مشکلات جنسی رنج خواهند برد.

به گفته دکتر عابدینی ، علت بروز مشکلات جنسی در این بیماران به چند عامل بستگی دارد. البته علاوه بر خود بیماری، فاکتورهای هیجانی نیز در ایجاد مشکلات جنسی دخیل است .از آنجا که تحریک جنسی در واقع از قسمت مغز شروع   و به وسیله طناب نخاعی به ارگان جنسی منتقل می شود ، پاسخ جنسی که  شامل تحریک  و ارگاسم( رسیدن به اوج لذت جنسی ) می شود  دراین بیماران آسیب می بیند.

این متخصص می افزاید : در واقع ، مردان و زنان مبتلا به ام اس با مشکلاتی در رسیدن به ارگاسم  روبه رو خواهند  بود که با درمان های روانشناختی و دارویی و ابزار مناسب می توان این مشکلات را درمان کرد.

  هدف از درمان کنترلی در مبتلایان به ام اس آن است که با بهره گیری از این درمان ها بتوانند بر ناتوانی های ناشی از بیماری  غلبه کنند و به شرایط اولیه خود برگردند.

 اگر بیمار،  مشکل حرکتی یا اختلال تعادل داشته باشد درمان فیزیوتراپی نیز قطعا به کاهش اثرات ناتوان کننده بیماری کمک خواهد کرد .

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه