سبزیجات را زیاد سرخ نکنید

0
1073

بهترین روش‌های صحیح پخت غذا این است که تا حد امکان غذا را بخارپز، آب‌پز، تنوری، کبابی با سیخ یا کبابی روی توری (گریل) نمایید.

 

هرچه مواد غذایی را به ذرات کوچک‌تر تقسیم کنید، مواد مغذی بیشتری از دست می‌‌دهد. غذاهای اسیدی و نمک‌دار، گوجه فرنگی و مرکبات را در ظروف آلومنیومی پخت نکنید.

 

برای جداکردن چربی‌های مایع، غذای تهیه‌شده را در یخچال قرار دهید و پیش از گرم‌کردن مجدد، چربی منجمد‌شده بر روی غذا را به‌راحتی جدا کنید. در غذاهای کنسروشده هم قبل از بازکردن قوطی کنسرو، آن را سرد کنید و چربی‌های منجمدشده‌اش را جدا کنید.

نکاتی در باب پخت غذا

سبزی‌ها را به‌جای اینکه در روغن و کره تفت دهید، در مایع مناسب مثل آب گوشت رقیق، مرغ چربی‌گرفته یا آب گوشت گاو بدون چربی به آرامی هم بزنید.به‌ منظور خروج چربیِ اضافه هنگام سرخ‌کردن، کباب‌کردن و یا پخت گوشت، آن را روی یک توری قرار دهید.

 

هنگامی که آب‌گوشت تهیه می‌کنید، قطعات کوچک یخ داخل ظرف بریزید، چربی به قطعات یخ می‌چسبد و شما می‌توانید به‌راحتی آنها را خارج کنید و در نتیجه، آبگوشتی خوش‌طعم و کم‌چرب خواهید داشت. ویتامین‌ B موجود در نخود و لوبیایی‌ که‌ برای‌ تهیه‌ٔ خورش‌ در آرام‌‌پز ریخته‌ شده‌ و ساعت‌ها جوشیده می‌شود آسیب‌ دیده‌ و از بین‌ می‌رود.

 

سرخ‌کردن سبزی خورش به‌مدت زیاد و فرآیند به اصطلاح «جاافتادن» غذا آسیب بسیارزیادی به مواد مغذی آن می‌زند. طبخ غذا در حرارت بالا به‌مدت طولانی ویتامین‌های آن را از بین می‌برد و ارزش غذایی را کاهش می‌دهد.

صدیقه فیروزی

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه