نکته‌هایی که درباره مواد غذایی ارگانیک نمی‌دانستید

0
1269

ارگانیک بخورید تا ارگانیک بمانید!

ارگانیک بخورید تا سالم‌تر و البته بهتر زندگی و بیشتر عمر کنید. ارگانیک بخورید تا از انواع امراض و بیماری‌ها در امان بدانید. خلاصه کلام اینکه اگر به سلامت خودتان اهمیت می‌دهید سراغ مواد غذایی ارگانیک بروید تا به نوعی سلامتتان را بیمه کرده باشید. البته در این میان نکات قابل توجهی درباره مواد غذایی ارگانیک وجود دارد که شاید تا به حال از آنها خبر نداشته‌اید. با مطالعه این مطلب، این نوع موادغذایی را بهتر می‌شناسید و درباره آنها بیشتر خواهید دانست. به این ترتیب خیلی بهتر می‌توانید برای استفاده از آنها برنامه‌ریزی کنید.

ارگانیک ایده جدیدی نیست

قبل از جنگ جهانی دوم ، همه محصولات کشاورزی ارگانیک بودند. بعد از جنگ جهانی اوضاع عوض شد و کشاورزان برای حفاظت از محصولات خود سراغ آفت‌کش‌های مصنوعی رفتند تا شر حشرات و جانوران خطرناک را از محصولاتشان کم کنند. بنابراین نه‌تنها مشکل ارگانیک بودن یا نبودن مواد غذایی جدید است بلکه دغدغه‌ای است با قدمت طولانی که ذهن تمام افرادی که خواهان زندگی طبیعی‌تر و البته سالم‌تری هستند به خودش مشغول کرده است.

 

اینکه موادغذایی‌ ارگانیک بخورید یا موادغذایی‌ای که با تزریقات شیمیایی رشد کرده‌اند موضوع با اهمیتی است که از سال‌ها پیش جلب توجه می‌کرده بنابراین تصور نکنید استفاده از این نوع مواد صرفا یک ایده امروزی و البته مخصوص عده خاصی از افراد است.

ارگانیک فقط مخصوص پولدارها نیست

لطفا این تصور را از ذهنتان دور کنید که خوردن مواد غذایی ارگانیک فقط مختص ثروتمندان است. حتی اگر قیمتی به مراتب بیشتر داشته باشند وقتی پای سلامت در میان است باید صرفه‌جویی را کنار بگذارید و سراغشان بروید. می‌توانید کمتر اما صرفا ارگانیک مصرف کنید در غیر این صورت هزینه‌هایی که شاید بابت درمان می‌پردازید خیلی بیشتر از هزینه‌هایی باشد که قرار است صرف خرید مواد غذایی ارگانیک بکنید.

مصرف غذای ارگانیک را به هم یاد بدهید

شاید خیلی از افراد در هنگام خرید مواد غذایی به ارگانیک بودن یا نبودن آنها اهمیتی ندهند پس این موضوع را برای یکدیگر روشن کنید. بگذارید همه بدانند استفاده از مواد غذایی ارگانیک تا چه اندازه می‌تواند ضامن سلامت‌ آنها باشد. یک مثال ساده اینکه چه کسی یک میوه را که به طور طبیعی رشد کرده و بزرگ شده به میوه‌ای ترجیح ‌می‌دهد که با تزریق هورمون به این مرحله رسیده است؟

زنان باردار و بچه‌ها: توجه کنید!

این دو دسته از افراد یعنی زنان باردار و بچه‌ها بیشترین سود را از تغذیه ارگانیک خواهند برد. تحقیقات نشان داده اگر جنین داخل رحم مادر و البته نوزادانی که تازه متولد شده‌اند حتی به اندازه بسیار کمی در معرض سموم آفت‌کش قرار بگیرند ممکن است صدمه‌های جدی ببینند. به این ترتیب مادران باردار و البته مادرانی که فرزندان خود را شیر می‌دهند باید مراقب باشند و حتما مواد غذایی ارگانیک استفاده کنند.

رژیم غذایی ارگانیکی!

همیشه نباید برای لاغر شدن سراغ رژیم‌های غذایی رفت. گاهی باید برای سلامت جسمتان از برخی برنامه‌های غذایی خاص پیروی کنید. داشتن رژیم غذایی ارگانیک اتفاق خوبی است که می‌تواند برای هر کسی بیفتد. البته شاید فکر کنید مصرف گوشت ارگانیک پر هزینه است و از طرف دیگر دسترسی به آن همیشه ممکن نیست.

 

راه‌حل بسیار ساده‌ای وجود دارد؛ رژیم غذایی ارگانیک خود را فقط به گوشت و مرغ محدود نکنید بلکه می‌توانید بیشتر آن را به میوه و سبزیجات اختصاص بدهید. البته به شرط اینکه مطمئن باشید محصولی که تهیه می‌کنید حتما ارگانیک است.

ارگانیک هم می‌تواند چینی باشد!

شک نکنید این‌روزها در هر فروشگاهی می‌توانید هر جنسی را با ملیت چینی پیدا کنید! این موضوع شامل حال مواد غذایی ارگانیک هم می‌شود. پس در این زمینه دقیق باشید و حین خرید حتما برچسب جنس را بررسی کنید. از خرید محصولات ارگانیکی خارجی پرهیز کنید و حتما سراغ محصولات ایرانی و به قول معروف محلی بروید.

 

مطمئن باشید نتیجه بهتری از محصولات ارگانیک محلی خواهید گرفت. اگر برچسبی در کار نبود حتما از فروشنده پرس‌وجو کنید که محصول مورد نظرتان از کدام کشور است. سعی کنید برای خرید محصولات ارگانیک محلی سراغ فروشگاه‌های معتبر و البته آشنا بروید.

حیوانات واقعی، حیوانات مصنوعی!

گوشت گاو، گوسفند و مرغ و تخم مرغ از حیوانات به دست می‌آیند. البته مهم اینجاست که این حیوانات در طول دوران رشد خود نه آنتی‌بیوتیکی خورده باشند و نه هورمون رشدی به آنها تزریق شده باشد. حیواناتی ارگانیک محسوب می‌شوند که غذای آنها هم طبیعی و سالم باشد. مثلا اگر غذای آنها ذرت است ، این ذرت هم باید ارگانیک باشد در غیر این صورت دام با مواد غذایی غیر ارگانیک تغذیه می‌شود و در نتیجه گوشتش هم غیرارگانیک خواهد بود.

 

فراموش نکنید محصولات ارگانیک به‌خصوص انواع گوشت‌ها گران‌تر هستند اما در عین حال ارزش این گرانی بیش از آن است که در معرض موادغذایی‌ای قرار بگیرد که با باکتری مقاو برابر آنتی بیوتیک تغذیه شده‌اند.

در پول خرید شیر صرفه‌جویی کنید

جدیدترین تحقیقات در مجلات تخصصی پزشکی کودکان نشان داده شیر گاوی که با هورمون تغذیه شده می‌تواند برای بچه‌ها بی‌خطر باشد چون از قرار معلوم تفاوت چندانی در میزان استروژن موجود در شیر ارگانیک و غیر ارگانیک وجود ندارد. توصیه می‌شود از شیرهایی با درصد بالای چربی زیاد استفاده نشود چون در آنها استروژن زیادی وجود دارد که این میزان می‌تواند با ابتلا به سرطان در ارتباط باشد.

سموم با شستن از بین نمی‌روند

تلاش بیهوده نکنید چون سموم آفت‌کش با شستن محصولات غیر ارگانیک از بین نخواهند رفت و به این ترتیب موادغذایی‌تان ارگانیک نخواهند شد. البته شاید با شستشو‌های ویژه بتوانید کمی از آفت‌‌کش‌ها را از سطح رویی موادغذایی پاک کنید اما شک نکنید قادر نخواهید بود آنها را از لابلای گوشت محصولات از بین ببرید بنابراین با این خیال سراغ خرید محصولات غیر ارگانیک نروید.

غذای کنسروی، همیشه کنسروی است!

اگر غذایی را از داخل ظرف بسته‌بندی‌اش خارج کردید و البته روی برچسب آن عنوان ارگانیک به چمشمتان خورد، می‌توانید با خیال راحت‌تری آن محصول را مصرف کنید چون به این معناست که برای تهیه این محصول شرایط ارگانیک بودن در نظر گرفته شده اما غذای کنسروی، به هر حال دارای مواد نگهدارنده است هر چند شاید وقتی عنوان ارگانیک روی برچسب آن می‌خورد می‌توانید احساس بهتری داشته باشید که درصد مواد نگهدارنده‌اش کمتر است و به نوعی محصول سالم‌تری پیش روی دارید.

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه