پیشگیری از مسمومیت با سرب با مصرف ویتامین C

0
1452

میوه بهترین موهبت طبیعت است

ویتامین «C» از ویتامین های محلول در آب است، اما در دفاع از بدن و مقابله با عوامل عفونت‌زا نقش بسیار مهمی دارد. این ویتامین فواید زیادی دارد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد مصرف کافی ویتامین C بدن انسان را از مسمومیت ناشی از ترکیبات سرب محافظت می‌کند و سطح سرب موجود در خون را کاهش می‌دهد.

 

یک آنتی‌اکسیدان است که فرد را از ابتلا به سرطان و تاثیرات زیانبار اشعه ماورای بنفش خورشید محافظت می‌کند. از دیگر فواید ویتامین C می‌توان به افزایش ایمنی بدن و کمک به بهبود هرچه سریع‌تر زخم‌ها، باز کردن عروق و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و محافظت از زیبایی چشم اشاره کرد. تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد ویتامین C می‌تواند احتمال ابتلای مردان به بیماری نقرس را کاهش دهد.

 

به گفته محققان، این ویتامین عملکرد ریه کودکان مادران سیگاری را بهبود می‌بخشد. ویتامین C در گروه ویتامین‌ها قرار دارد و به شکل قرص‌های ۱۰۰ و ۲۵۰ میلی‌‌گرمی و قرص جوشان ۱۰۰۰ میلی‌‌گرمی، پودر ۵۰۰ میلی‌‌گرمی و آمپول ۵۰۰ میلی‌‌گرمی در داروخانه‌‌ها موجود است، اما قرص جوشان آن به ویژه در فصول سرد سال طرفدار بیشتری پیدا می‌کند. از آنجا که ویتامین C، ویتامین محلول در آب است از اجزای ضروری برای ساخت و نگهداری کلاژن و بافت محیطی بین سلولی است.

 

این ویتامین هم در بافت‌های گیاهی و هم در بعضی محصولات حیوانی وجود دارد. غنی‌ترین منابع ویتامین C میوه‌ها و سبزی‌ها هستند. کلم، کاهو، اسفناج، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، نخود، هلو و مرکبات، جگر گوساله و گاو نیز مقدار زیادی ویتامین C دارند.

 

گفتنی است میزان ویتامین C موجود در جعفری، ۶ تا ۷ برابر سایر سبزی‌هاست. هرچه برگ سبزی‌ها تیره‌تر و مزه آنها ترش‌تر باشد، حاوی ویتامین C بیشتری هستند.

 

این ویتامین در مقابل حرارت بسیار آسیب‌پذیر است بنابراین پخت طولانی با حرارت زیاد، گرمای هوا و استفاده از ظروف فلزی در پخت و پز باعث از بین رفتن آن می‌شود. نگهداری طولانی‌مدت مواد غذایی حاوی ویتامین C در یخچال‌های خانگی موجب تجزیه شدن ویتامین C آنها می‌شود. بهترین شیوه این نگهداری مواد غذایی، نگهداری آنها در دمای زیر صفر درجه است. این ویتامین در دمای زیر صفر درجه ۳ تا ۶ ماه ماندگار است.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه