۱۴ نکته برای استفاده درست از فریزر

0
938

این روزها بسیاری از خانواده ها آخرین تلاش‌های خود را انجام میدهند تا مواد غذایی موردنیاز خود را برای زمستان، داخل فریزر قرار دهند. خانم‌های خانه دار، بساط وسیعی از بادمجان سرخ‌کرده تا لوبیا را حاضر میکنند و برای شب‌های طولانی زمستان، درون فریزر میگذارند.

 

با یخ زدن مواد خام و پخته بهتر حفظ می‌شوند و با فریزر شما میتوانید به وسیله پایین آوردن درجه حرارت، فعالیت باکتریها را کاهش دهید و از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری کنید. با توجه به این نکته‌ها سلامت موادغذایی داخل فریزتان را تضمین می‌کنید.

 

۱- فقط موادی را برای فریز کردن انتخاب کنید که قابلیت فریز شدن را داشته باشند چون بعضی از مواد خوراکی پس از یخ بستن تغییر شکل می‌دهند و دیگر نمی‌توان آنها را مانند مواد تازه مصرف کرد.

 

۲- هر ماده غذایی را پیش از قرار دادن در فریزر بسته‌بندی کنید. میتوانید از فویلهای آلومینیومی، کیسههای نایلونی ساده یا زیپدار و ظروف پلاستیکی کوچک استفاده کنید. متخصصان تغذیه بهترین ظروف بستهبندی را ظروف شیشهای می‌دانند، این ظروف ترکیبات شیمیایی ندارند تا با مواد غذایی داخل ظرف واکنش نشان بدهند. سعی کنید ظروف بستهبندی معکبی باشند تا کمتر جا بگیرند.

 

۳- حوصله داشته باشید و روی هر یک از بستهها برچسبی بزنید؛ اسم مواد غذایی، سرخشده یا خام بودن آن و تاریخ انجماد را روی آن بنویسید. با این کار از ماندن بیش از حد مواد در فریزر جلوگیری می‌کنید و شناسایی و دسترسی آسان‌تری به مواد غذایی درون‌ فریزر دارید بدون اینکه بخواهید برای یافتن یک ماده خاص، در همه بسته ها را باز کنید.

 

۴- حتی‌الامکان هوای داخل بسته بندی مواد غذایی را خارج کنید این کار مانع تغییر رنگ مواد داخل فریزر می‌شود.

 

۵- پس از بسته بندی، مواد غذایی را گروه بندی کنید و هر گروه را در طبقه‌ای مجزا و مشخص از فریزر بگذارید. موادی را که بیشتر لازم دارید در جایی بگذارید که بیشتر در دسترس است.

 

۶- سعی نکنید برای استفاده بیشتر از جای داخل فریزر، همه بستهبندیها را به هم بچسبانید تا جایی که قفسههای داخل فریزر کیپ شوند و هوا نتواند در داخل آن جریان داشته باشد. اگر هوا به خوبی در فریزر جریان نداشته باشد ممکن است، موتور فریزر آسیب ببیند و ناچار خواهید شد پول برق بیشتری بپردازید.

 

۷- نگذارید مواد غذایی برای مدت زیادی در فریزر بمانند. درست است که انجماد مانع فعالیت باکتریها میشود اما ماندن بیش از حد مواد در حالت یخزده، ممکن است ارزش غذایی آنها را از بین ببرد. بیشترین زمان ماندن مواد غذایی در فریزر ۶ ماه و بهترین زمان آن، زیر ۳ ماه است.

 

۸- عادت کنید مواد غذایی فصل را به صورت تازه مصرف کنید و اگر موادی را به میزان زیاد خریداری کردید آن را در فریزر قرار دهید و سعی کنید هر چه زودتر آن را به‌صورت تازه مصرف کنید.

 

۹- در بسته های مواد غذایی داخل فریزر را حتما ببندید. این کار باعث حفظ طعم، بو و رطوبت مواد غذایی میشود و از ترکیب بوی مواد مختلف با یکدیگر نیز جلوگیری میکند.

 

 

۱۰- سبزیها را نباید برای مصرف یخزدایی کرد چون افزایش دما و آب شدن کریستال‌های یخ، دیواره سلولهای لطیف سبزی پاره میشود و مواد مغذی به همراه آب بیرون میریزد و از بین میرود. با یخزدایی، فرم ظاهری و رنگ سبزی نیز از حالت طبیعی خارج میشود. بنابراین سبزیها را به همان حالت یخزده باید در غذاها به کار برد.

 

۱۱- تلاش کنید تا فاصله زمانی بیرون آوردن مواد غذایی از فریزر و مصرف آنها را به حداقل برسانید. برخی عادت دارند که مواد را از فریزر بیرون میآورند تا در روزهای آینده آن را به مصرف برسانند. باید از این عادت ناپسند پرهیز کنید.

 

۱۲- تلاش کنید که موادی را زودتر مصرف کنید که زودتر داخل فریزر قرار داده اید.

 

۱۳- مواد غذاییای را که یک بار یخ زده بودهاند و از حالت انجماد خارج کردهاید، دوباره در فریزر نگذارید. برای این کار لازم است که بستهبندیهای شما مناسب مصرف خانوادهتان باشد و هنگام درآوردن مواد از فریزر درست تصمیم بگیرید.

 

۱۴- همیشه مراقب دمای فریزر باشید. اگر گاهی برق منزل قطع میشود یا میخواهید فریزر را تمیز کنید، مراقب باشید که مواد از حالت انجماد خارج نشوند. فریزر باید همیشه دارای دمای مشخصی برابر با ۱۸- درجه سانتی‌گراد باشد. هرگونه تغییر دما باعث خراب شدن مواد غذایی داخل فریزر میشود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه