آیا شیردهی مانع روزه‌داری می شود؟

0
1549

آیا مادران شیرده می توانند روزه بگیرند؟ این سوال بسیاری از خانم‌هاست که یا باردارند، یا در شرف بارداری هستند یا دوران شیردهی را سپری می‌کنند. باید گفت روزه گرفتن به خانم هایی که کودکشان زیر شش ماه است، توصیه نمی شود چون سلامت کودک تهدید می شود.

اما خانم هایی که کودک هشت ماه به بالا دارند و علاوه بر شیر مادر، فرزندشان را با غذای کمکی تغذیه می کنند به شرط سلامت و رعایت اصول تغذیه سالم می‌توانند روزه بگیرند بدون این که روند شیردهی‌شان مختل شود؛ مگر این که از سوی پزشک  منع شده باشند.

 

البته شما به عنوان مادری که به فرزندتان شیر می دهید، بیش از هر فرد دیگر باید به فکر سلامت خود و کودکتان باشید و اگر احساس می کنید روزه‌داری روی شیردادن شما تاثیر منفی می گذارد، باید روزه گرفتن را به شرایط بهتر جسمانی موکول کنید.

 

اگر روزه می گیرید

اگر جزو مادران شیردهی هستید که شرایط روزه‌ گرفتن را دارید، باید دقت زیادی روی وعده افطار و سحر داشته باشید و رژیم غذایی‌تان سرشار از پروتئین، کلسیم، آهن و انواع ویتامین‌ها باشد و به وفور لبنیات، انواع گوشت قرمز و سفید، میوه و سبزی  مصرف کنید. از طرفی در داروخانه‌ها محصولی با نام قطره شیرافزا به فروش می‌رسد که یک داروی گیاهی بر پایه رازیانه است و مصرف آن  طبق دستور روی جعبه باعث افزایش شیرمادر خواهد شد.

همچنین مصرف سوپ جو در وعده افطار به دلیل دارا بودن مواد مغذی برای سلامت خانم های شیرده و افزایش کیفیت شیر آنها بسیار مفید است.

مصرف مایعات را فراموش نکنید

مادران روزه‌دار هنگام افطار و سحر باید شیر و مایعات کافی بنوشند چون کمبود مایعات سبب کاهش حجم شیر می‌شود. علاوه بر این باید از انجام فعالیت های سنگین هم اجتناب کنید تا خستگی زیاد و افزایش اسیدلاکتیک باعث بدطعم و تلخ شدن شیرتان نشود. یادتان باشد در چنین شرایطی حتی اگر شیر مادر کافی باشد کودک از خوردن آن امتناع خواهد کرد و این احتمال وجود دارد که از شیر مادر زده شود.

 

روند شیردهی را مختل نکنید

در بعضی از مادران، روزه داری به کاهش حجم شیر یا کمبود مواد مغذی موجود در شیر منجر می شود. به همین دلیل هنگام روزه داری تعداد دفعات شیردهی کودک را کم کرده  یا به کودک زیر ۶ماه، غذای کمکی می دهند. اینها اشتباهات رایجی هستند که سلامت شیرخوار را به خطر می‌اندازند.

به عنوان مثال گرسنگی طولانی مدت مادر و شیردادن در چنین شرایطی در رشد کودک اختلال ایجاد خواهد کرد. از طرفی کودکی که طعم غذای کمکی یا حتی شیر خشک را می‌چشد، بسیار سخت سینه مادر را می پذیرد و شیر می خورد. پس با تصمیم‌های نادرست فرزندتان را از نعمت شیرمادر محروم نکنید.

باز هم تاکید می کنیم روزه داری برای مادرانی که کودکشان کمتر از ۱۸۰روز سن دارد و کاملا متکی به شیر مادر است هرگز، هرگز و هرگز توصیه نمی شود.

 

دکتر رویا رحیمی، متخصص زنان و زایمان

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه