بایدها و نبایدهای رژیم دکتر «اورنیش»

0
1182

بیشتر غذا بخورید تا وزنتان کمتر شود

این موضوع که کدام رژیم غذایی را می‌توان به عنوان یک رژیم غذایی ایده‌آل به منظور جلوگیری و درمان چاقی مطرح کرد، همواره مورد بحث بسیاری از متخصصان بوده است. البته شواهد علمی در مورد رژیم‌های غذایی هم بسیار متناقض‌اند. در این شماره با رژیم دکتر «اورنیش» و فواید و مضرات آن آشنا می‌شوید.

شهرت رژیم دکتر «اورنیش» کمتر از رژیم دکتر «آتکینز» نیست. این رژیم در مجامع پزشکی کاملا شناخته‌شده است زیرا در جلوگیری از انسداد عروق قلبی بسیار خوب عمل می‌کند. اساس این رژیم بر مصرف غذاهای پرفیبر (سبزیجات و میوه‌جات) و کم‌ چرب است و نه‌تنها باعث کاهش وزن می‌شود، بلکه سلامت فرد را نیز تضمین می‌کند.

 

براساس این رژیم هر وقت گرسنه شدید، هر چقدر دوست دارید می‌توانید از حبوبات، میوه‌ها، غلات و سبزیجات استفاده کنید. علاوه بر پرهیز از مصرف انواع گوشت و چربی، مصرف تعداد وعده‌های غذایی زیاد با حجم کم یکی از اصول مهم رژیم دکتر «اورنیش» است.

مبدع این رژیم کیست؟

دکتر «دین اورنیش»، پروفسور دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو، مبدع این رژیم غذایی است. شهرت دکتر «اورنیش» به دلیل رژیم‌های مثمر ثمر و همچنین توصیه‌های مفیدی است که در رابطه با مسائل سبک زندگی به افراد ارائه می‌دهد.

 

دکتر «اورنیش» کتاب‌های زیادی تالیف کرده است که همه آنها با استقبال خوبی مواجه شده‌اند، اما کتاب «بیشتر غذا بخورید تا وزنتان کمتر شود» بسیار مورد توجه عموم قرار گرفت. وی در کتاب معروفش «طیف» که سال ۲۰۰۷ منتشر شد، اشاره کرده است تغذیه سالم کنار ورزش، کنترل استرس و حمایت‌های روحی می‌تواند ما را در برنامه کاهش وزن به موفقیت برساند. او بر همین اساس مرکز رژیم‌درمانی MR را تاسیس کرد. برنامه دکتر هم کاهش‌دهنده وزن است و هم از بروز بعضی از بیماری‌های ناشی از سبک ناسالم زندگی جلوگیری می‌کند.

اصول رژیم دکتر «اورنیش»

اصولی که در رژیم دکتر «اورنیش» مطرح می‌شوند، براساس ۲ رژیم مختلف است؛ ۱- رژیم واژگون و برعکس ۲- رژیم پیشگیری. رژیم واژگون و برعکس، مختص افرادی است که ناراحتی‌های خاصی مانند عارضه قلبی دارند. افراد عارضه قلبی که به دلیل چاقی زیاد مجبور هستند رژیم بگیرند، باید از این رژیم پیروی کنند تا هم وزنشان کاهش یابد و هم حملات قلبی‌شان (به دلیل چربی زیادی که دور قلبشان را گرفته است) تشدید نشود و حتی از آنها کاسته شود.

 

رژیم پیشگیری، مختص افرادی است که به بیماری‌ خطرناکی مثل بیماری‌های قلبی مبتلا نیستند، اما به دلیل بالا بودن چربی‌شان باید از این رژیم تبعیت کنند تا سلامتشان به خطر نیفتد. افرادی هم که کلسترول خونشان بالاتر از ۱۵۰ است یا میزان کلسترل خوب و بدشان تفاوت فاحشی دارد، باید از رژیم پیشگیری استفاده کنند.

پیشنهادهای رژیم دکتر «اورنیش» برای کاهش وزن

– میزان کلسترل دریافتی بدنتان را تا حدود زیادی کاهش دهید و برای خودتان محدودیت‌هایی قائل شوید تا بیش از حد مصرف نکنید.
– در مصرف مواد غذایی‌ای مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات و حبوبات هیچ محدودیتی ندارید و هر چقدر مایل باشید می‌توانید از ﺁنها استفاده کنید.
– مصرف گوشت (چه قرمز و چه سفید) را در لیست غذایی خود کمتر کنید.
– از تخم‌مرغ نیز می‌توانید تا حد نرمال و متعادل استفاده کنید.
– از ماست‌ها و شیرهای کم‌چرب استفاده کنید تا وزن و چربی‌ بدنتان بالا نرود.
– از شکر و نمک نیز در حد تعریف‌شده استفاده کنید، نه بیشتر و نه کمتر.
– علاوه بر داشتن رژیم، باید همزمان ورزش هم بکنید. پیاده‌روی یا ایروبیک بسیار خوب است، اما ایروبیک بهتر است زیرا همراه با ورزش روحیه شما نیز تغییر می‌کند.
– از استرس‌های درونی‌تان بکاهید. گاهی بعضی افراد با وجود رژیم‌ یا حتی ورزش‌هایی که انجام می‌دهند نه‌تنها وزنشان کاهش نمی‌یابد، بلکه اضافه‌وزن هم پیدا می‌کنند زیرا به دلیل استرس‌های درونی یا تصورات و توهمات بسیاری که در ذهنشان جریان دارد، تمام فعالیت‌هایی که برای کاهش وزنتان انجام می‌دهند، اثر عکس دارد.

نمونه‌ای از رژیم دکتر «اورنیش»

صبحانه: نان حاوی ﺁرد جو، کشمش، شیر بدون چربی و یک استکان چای یا نان حاوی ﺁرد گندم، خامه بدون چربی، یک تکه ﺁناناس یا کیوی و ﺁبمیوه پرتقالی طبیعی.
ناهار: خوراک لوبیا، نان تست یا نان با کالری کم، نخود سبز، سالاد بدون نمک همراه میوه‌های تازه یا خوراک عدس، کدوی سبز، گوجه‌فرنگی و میوه‌های تازه.
شام: سوپ با یک تکه مرغ کوچک در ﺁن همراه ادویه رازیانه، یک تکه پیاز کوچک، یک گوجه‌فرنگی کوچک و ﺁب کرفس.

موافقان چه می گویند؟

رژیم دکتر «اورنیش» یک رژیم کاملا شناخته‌شده در مجامع پزشکی است زیرا در جلوگیری از انسداد عروق قلبی بسیار خوب عمل می‌کند. این رژیم بسیار ساده و انجام آن هم راحت است. اساس آن بر مصرف غذاهای پرفیبر (سبزیجات و میوه‌جات) و کم‌چرب است و کنار لاغری، سلامت هم حاصل می‌شود.

متخصصان تغذیه چه می‌گویند؟

بسیاری از کارشناسان تغذیه می‌گویند رژیم دکتر «اورنیش» خوب است، اما عالی نیست. این رژیم مناسب حال افرادی است که به ‌جز کاهش وزن اهداف سلامت را هم دنبال می‌کنند، اما در لاغر شدن زودبازده نیست و تغییر زیادی هم در وزن ایجاد نمی‌کند و بیشتر یک برنامه تناسب اندام است.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه