تناسب اندام در خانه

0
487

توجه به ورزش و تلاش بر رواج آن در میان همه اقشار جامعه، به دلیل آثار سودمند آن است؛ ورزش باعث پرهیز از بیکاری، مبارزه با کسالت و تنبلی، افزایش توانایی‏های جسمی و روحی، شجاعت، سلامت جسمانی و فکری می‌شود و وسیله‏ای برای جمع‌گرایی و اجتماعی شدن است.

 

فعالیت‌های بدنی بنیه و قدرت بدنی و در مواقع سختی و اضطراب، توان شما را برای تحمل چنین وضعیت‌هایی افزایش می‌دهد. هر چه سلامت‌تر باشید، توانایی‌تان بیشتر خواهد شد.

 

اهمیت ورزش و در عین حال نداشتن وقت کافی باعث شده است توجه به روش‌های ورزش در خانه یا محل کار افزایش یابد.
شاید شما هم از آن افرادی هستید که فکر می‌کنند فعالیت‌های روزانه و ورزش دو کار جدا از هم هستند و عمل به توصیه متخصصان که می‌گویند روزی ۳۰ دقیقه ورزش کنید، دشوار است، اما این‌طور نیست. شما می‌توانید با انجام کارهایی ساده که نوعی ورزش هم محسوب می‌شوند، هم به کارهایتان برسید و هم در حفظ تناسب اندامتان کوشا باشید. خیلی هم سخت نیست.

 

همین حیاط خانه یا اتاق پذیرایی‌ای که شاید روزی چند بار در آن رفت‌وآمد می‌کنید، می‌توانند بهترین مکان‌ها برای این کار باشند.
ورزش در خانه را ابتدا با حرکت‌هایی مانند چرخاندن سر و گردن یا دست‌ها آغاز کنید زیرا این حرکت‌ها روی تمام بدن تاثیر مستقیمی می‌گذارند و شادی و سرزندگی شما را در طول روز تامین می‌کنند. باید حرکت‌های ورزشی را متناوب و بدون وقفه انجام دهید، حتی اگر زمان این کار ۱۰ دقیقه باشد. هر ورزشی را که کامل انجام دهید و بعد به سراغ حرکت ورزشی دیگری بروید.

 

برای اینکه نتیجه بهتری از ورزش‌ در خانه بگیرید، باید هر روز بر یک ناحیه بدنتان تمرکز کنید و حرکت‌های مخصوص به آن را انجام دهید اما قبل از انجام حرکت‌های اختصاصی مربوط به هر روز، توصیه می‌شود حرکات کلی مانند چرخاندن مچ دست و مچ و قوزک پاها یا چرخاندن سر و بازوها را آغاز کنید و بعد به این حرکات احتصاصی بپردازید.

 

شاید باورتان نشود اما بعد از مدتی که این حرکت‌ها را مداوم انجام دهید، متوجه می‌شوید چربی‌های بدنتان شروع به از بین رفتن می‌کنند و از شر چربی‌های اضافی بدن خلاص خواهید شد و اگر برای همیشه این کار را انجام دهید، متوجه می‌شوید چربی‌های بدنتان به عضله تبدیل شده‌اند.

 

می‌توان تمرین‌ها را در خانه هم ایستاده و هم نشسته انجام داد. اگر آنها را روزانه انجام دهید، کمتر از ۱۰ دقیقه وقت شما را خواهند گرفت. انجام یک یا دو بار تمرین در مدت بسیار کوتاه (۱۰ تا ۲۰ ثانیه‌‌ای) باعث ایجاد یک تغییر بسیار مفید در روش کارکردن شما می‌شود و تاثیر بسیار مهمی در کاهش حباب‌ها و قولنج‌ مفاصل دارد.

 

۴ نوع ورزش‌ پایه در خانه وجود دارد؛ ورزش‌های کششی، تقویتی، ایروبیک (هوازی) و آرام‌‌بخش. برای اینکه بتوانید این ورزش‌ها را به‌طور موثر در خانه با امکانات خاص آن انجام دهید، چند توصیه وجود دارد:

 

۱- از یک چوب‌دستی استفاده کنید

بسیاری از افراد ممکن است چوب‌دستی‌ در منزل نداشته باشند، به جای آن می‌توانید از لوله جاروبرقی استفاده کنید. این چوب‌دستی را روی پشت خود قرار دهید و آن را بالا و پایین کنید تا چربی‌های پشت شما از بین بروند یا اینکه آن را برای حرکت‌های درازونشست به کار برید. این چوب را جلوی روی خود قرار دهید و از آن به عنوان یک وسیله کمکی برای بالا آمدن استفاده کنید. افرادی که قادر به انجام حرکات دراز و نشست نیستند، به آسانی، با این چوب می‌توانند این کار را انجام دهند.

۲- می‌توانید از یک کش یا نخی که حالت کشسان داشته باشد، استفاده کنید؛

یک سر این کش را در یک دست خود و سر دیگر را در دست دیگرتان بگیرید و آنها را از هم دور یا به هم نزدیک کنید. با این حرکت، روی عضله‌های پشت بازوی خود کار می‌کنید و اگر بازوهای بزرگی دارید به لاغرترشدن بازوهایتان کمک می‌کند.

 

۳- مکانی که برای ورزش انتخاب می‌کنید، باید کاملا وسیع باشد تا حین ورزش نگران اینکه دست یا پایتان به گلدان یا میز نخورد، نباشید.

اگر هنگام ورزش متوجه شدید در ناحیه‌هایی مانند کمر، گردن و سر دچار عارضه شده‌اید، بهتر است انجام حرکت‌ها را متوقف کنید زیرا معلوم می‌شود که این حرکات ورزشی را درست انجام نداده‌اید به همین دلیل احساس درد و ناراحتی می‌کنید.

 

۴- در فصل تابستان، بهتر است کولر و وسیله تهویه منزلتان هنگام حرکت‌های ورزشی خاموش باشد و فقط پنجره‌ها را باز کنید تا هوای اتاق جابجا شود، زیرا شما در حین انجام حرکت‌های ورزشی، دچار تعریق می‌شوید و اگر کولر یا هر وسیله خنک‌کننده دیگری روشن باشد، دچار درد عضلانی یا سرماخوردگی خواهید شد.

 

۵- شما باید به درستی و صحیح تنفس خود را کنترل کنید و بدانید که چه زمانی باید دم و چه زمانی بازدم انجام دهید زیرا در غیر این صورت هنگام انجام حرکت‌های ورزشی دچار کمبود اکسیژن می‌شوید.

 

۶- برای اینکه انگیزه بیشتری برای ورزش در منزل داشته باشید، هنگامی که می‌خواهید حرکت‌های ورزشی را آغاز کنید، بهتر است موسیقی در سالن یا اتاقی که در آن در حال ورزش هستید، پخش شود تا حرکت‌های ورزشی را با شوق بیشتری انجام ‌دهید.
در یک یا دو ماه اول می‌توانید این حرکت‌ها را هر روز و به مدت ۱۰ دقیقه انجام دهید، اما بعد از این مدت می‌توانید این زمان را از ۱۰ دقیقه به ۳۰ دقیقه برسانید زیرا بعد از گذشت یک یا دو ماه، بدن شما آمادگی بیشتری برای انجام ورزش پیدا می‌کند و با مشکل جدی مواجه نخواهید شد.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه