علل و درمان سوزش ادرار

من مدام دچار سوزش ادرار می‌شوم. آیا دچار عفونت ادراری هستم؟ آیا این باور که می‌گویند اگر وقتی سوزش ادرار دارم زیاد آب بخورم درمان می‌شوم، درست است؟!

یکی از باورهای نادرست شایع بین مردم این است که هر سوزش ادراری را نشانه ابتلا به عفونت ادراری می‌دانند در حالی که این‌گونه نیست. علت سوزش ادرار می‌تواند با توجه به سن و جنس بسیار متفاوت باشد.

البته سردسته علل سوزش ادرار در تمام سنین همان عفونت ادراری است و بعد از آن التهاب مثانه، به‌خصوص در خانم‌ها. برخی خانم‌ها سالیان سال دچار سوزش و تکرر ادرار هستند و معمولا هر بار آزمایش ادرار می‌دهند، نتیجه آن منفی است و هیچ‌گونه عفونتی نشان نمی‌دهد زیرا علت سوزش ادرارشان، همین التهاب مثانه است.

سنگ‌های دستگاه ادراری و سنگ مثانه، بزرگی پروستات در مردان و مشکلات مجاری ادراری هم می‌توانند باعث سوزش ادرار شوند.

یکی دیگر از دلایل سوزش ادرار، سرطان مثانه است. در مبتلایان به این بیماری، سوزش و تکرر ادرار خیلی شدید دیده می‌شود ولی این بیماری اصلا شایع نیست بنابراین اگر دچار سوزش ادرار هستید، با خواندن این نکته، سریع نگران نشوید.

برخی افراد معتقدند اگر کسی که دچار سوزش ادرار شده مایعات زیادی بنوشد، حتما مشکلش حل می‌شود در حالی که همیشه این‌طور نیست. مثلا اگر علت سوزش ادرار غلیظ شدن آن یا مصرف موادغذایی‌ای باشد که باعث می‌شوند pH ادرار پایین بیاید و اسیدی شود مثل غذاهای تند، فلفل و پیاز، سیر و ترشی‌جات، اگر فرد زیاد آب بخورد، به علت اینکه ادرارش رقیق شده بهبود می‌یابد.

در مواردی که فرد دچار عفونت ادراری هم باشد، این روش موثر است زیرا اگر به باکتری‌ها اجازه ندهد مثلا ۴ ساعت در سیستم ادراری و مثانه بمانند، نمی‌توانند تکثیر پیدا کنند و وقتی زیاد مایعات مصرف کند، حجم ادرارش زیاد می‌شود و مجبور خواهد شد زودبه‌زود برای تخلیه ادرار برود، در نتیجه از تکثیر باکتری‌ها و عفونت جلوگیری می‌شود و به دنبال آن سوزش ادرار کمتر خواهد شد ولی در موارد دیگر، نوشیدن آب زیاد در درمان سوزش ادرار چندان موثر نخواهد بود.

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد، اورولوژیست و استاد  دانشگاه علوم پزشکی ارتش