لارنژیت چیست؟

لارنژیت به معنای التهاب حنجره است یعنی زمانی که حنجره محل قرار گیری تارهای صوتی ملتهب می‌شود. که عموماً با خشن شدن صدا یا از دست رفتن صدا همراه است. حنجره در رأس نای قرار دارد که به ریه ختم می‌شود. دلیل ایجاد تورم در حنجره التهاب یا عفونت تارهای صوتی است. لارنژیت ناشی از عفونت‌های ویروسی که نمی‌توان آن را با آنتی‌بیوتیک معالجه کرد.

علائم شایع لارنژیت:

• خشونت صدا یا آهسته شدن صدا
• تب خفیف
• گلو‌درد؛ تحریک پشت حلق
• احساس توده در گلو
• اشکال در بلعیدن (به ندرت)

علل لارنژیت:

همه علل لارنژیت عفونی نیستند و عوامل محرک بسیاری وجود دارند که می‌توانند باعث التهاب حنجره و بروز لارنژیت شوند. مواد سوزاننده نظیر اسیدها و قلیان‌ها، با آسیب‌رساندن به مخاط یا حتی لایه‌های عمقی‌تر حنجره می‌توانند باعث بروز لارنژیت شوند.

التهاب‌ تارهای صوتی‌ و بافت‌های‌ اطراف‌ آن ناشی‌ از:

• عفونت‌های ویروسی و باکتریایی
• ذات‌الریه
• آسیب دیدن حنجره
• سرما خوردگی یا آنفلوآنزا
• برونشیت
• آلرژی
• تحریک شیمیایی
عوارض لارنژیت:
خشونت صدای مزمن

تشخیص لارنژیت:

تشخیص لارنژیت در برخی از موارد ساده است، مثلا در بیماری که تقریباً علائم سرماخوردگی را دارد و دچار گرفتگی صدا شده است، نیاز به اقدام دیگری برای تشخیص لارنژیت ویروسی نیست، در عین‌حال در برخی دیگر از بیماران، تشخیص لارنژیت کار ساده‌ای نیست برای اینکه معاینه و مشاهده حنجره، کار نسبتاً مشکلی است و نیاز به آینه‌ها یا آندوسکوپ‌ها و ابزار تخصصی دارد. بخصوص در بیمارانی که مبتلا به گرفتگی طولانی‌مدت صدا هستند، نیاز به معاینه دقیق و ارزیابی‌های تکمیلی برای تشخیص نوع و شدت درگیری حنجره دارند.

درمان لارنژیت:

این بیماری معمولاً از طریق معاینه با لارنگوسکوپی‌ تشخیص داده می‌شود. برای درمان لارنژیت باید تلاش کنیم با دیگران با صدای آهسته صحبت کرده یا منظور خود رو از طریق نوشتن به دیگران منتقل کنیم. از یک‌ دستگاه‌ مرطوب‌کننده‌ اولتراسونیک‌ با بخار سرد جهت‌ مرطوب‌ کردن‌ هوا و تسکین‌ احساس‌ تنگی نفس‌ در گلو استفاده‌ کنید و توجه داشته باشید که باید هر روز دستگاه بخور را تمیز کنید.از سیگار کشیدن یا در معرض دود سیگار دیگران قرار گرفتن اجتناب کنید.

درمان لارنژیت از طریق رژیم غذایی:

برای درمان لارنژیت رژیم غذایی خاصی نیاز نیست ولی افزایش مصرف مایعات ممکن است سودمند باشد.

درمان گیاهی لارنژیت:

برخی از گیاهانی که برای درمان لارنژیت مفید هستند عباتند از:

• عرق زوفا
• عرق تره (گرم)
• عرق اکالیپتوس
پیشگیری لارنژیت
• خودداری از فریاد زدن یا استفاده بیش از حد از صدا
• درمان دقیق عفونت‌های تنفسی

در این‌ شرایط‌ به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید:

اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان دچار خشونت‌ صدا یا سایر علایم‌ لارنژیت‌ به‌ مدت‌ بیش‌ از دو هفته‌ باشید. این‌ حالت‌ ممکن‌ است‌ یکی‌ از نشانه‌های‌ زودرس‌ سرطان‌ حنجره‌ باشد. بدحالی‌ شدید، تب‌ بالا یا اختلال‌ تنفس‌. در صورت‌ بروز این‌ علایم‌ در یک‌ کودک‌ فوراً به‌ پزشک‌ مراجعه‌ کنید.