این چند نکته را قبل و بعد از استخر رفتن رعایت کنید

0
1529

رفتن به استخر و شنا کردن، اصولی دارد که اگر آنها را رعایت کنید، کمتر دچار بیماری‌ها یا ناراحتی‌های پوستی ناشی از آب‌تنی در آب استخرها، خواهید شد. خیلی از افراد، این اصول را می‌شناسند و خیلی‌ها هم نه. این مطلب، برای آن گروه از افرادی تهیه شده که می‌خواهند سلامت پوست و موی خود را با رفتن به استخر و شنا کردن، به خطر نیندازند. می‌پرسید چطور؟ این ۱۵ نکته را بخوانید تا متوجه شوید.

این ۸ نکته را قبل از رفتن به استخر رعایت کنید.

۱. پیش از رفتن به استخر، حتما حمام کنید و با تن و بدنی تمیز وارد آب شوید. برای راضی کردن خودتان به این کار هم فکرش را بکنید اگر قرار باشد تمام افرادی که می‌خواهند وارد آب استخر شوند، حمام نکرده باشند و آن را به بعد از آب‌تنی در استخر موکول کنند، چه بلایی سر بهداشت آبی که می‌خواهید در آن شنا کنید، خواهد آمد؟!

 

۲. پیش از ورود به محیط استخر و داخل شدن به آب، حتما آرایش صورتتان را پاک کنید. حل شدن مواد مختلف آرایشی در آب استخر و آلوده شدن آن،‌ می‌تواند زمینه ابتلا به انواع ناراحتی‌ها و حساسیت‌های پوستی را برای افرادی که در آن آب شنا می‌کنند ایجاد کند.

 

۳. برای پیشگیری از ابتلا به ناراحتی‌های پوستی احتمالی، از راه رفتن با پای برهنه در محیط استخرها خودداری کنید و همیشه یک دمپایی تمیز شخصی برای رفتن به استخر داشته باشید. استفاده از دمپایی‌های عمومی در استخرها توصیه نمی‌شود زیرا امکان انتقال ناراحتی‌های پوستی کف پا مانند زگیل‌ در صورت آلوده بودن دمپایی وجود خواهد داشت.

 

۴. اگر به بیماری پوستی خاصی مانند زرد زخم، قارچ‌های پوستی لای انگشتان پا، کشاله ران یا کف پا و بیماری‌های ویروسی مانند زگیل‌های کف پا یا بیماری مولوسکوم کنتاژیوزوم مبتلا هستید، برای حفظ سلامت سایر افراد، تا بهبود کامل دور رفتن به استخر و شنا را خط بکشید.

 

۵. برای پیشگیری از ریختن موهایتان در محیط استخر و جلوگیری از تماس مستقیم آب حاوی کلر با موهایتان، حتما پیش از ورود به آب، کلاه مخصوص شنا سرتان کنید. تماس موها با کلر موجود در آب استخر می‌تواند باعث ایجاد تغییر رنگ، خشک شدن مو و ایجاد التهاب در پوست سر شود.

 

۶. هرگز از کلاه شنای مشترک استفاده نکنید. خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی، میکروبی و ویروسی با استفاده از کلاه شنای مشترک، بسیار زیاد خواهد شد. ضمن اینکه شانس ابتلا و انتقال کچلی سر که نوعی ناراحتی قارچی است، با پوشیدن کلاه شنای مشترک از فردی به فرد دیگر نیز افزایش خواهد یافت.

 

۷. اگر هنگام شنا در استخر، استفاده از کلاه شنا را فراموش کردید، باید بلافاصله بعد از خارج شدن از استخر، موهایتان را با آب ساده و شامپوی ملایم بشویید.

 

۸. اگر بردن مایو را فراموش کرده‌اید، به‌هیچ عنوان به فکر قرض گرفتن مایو از دیگران نیفتید و قید شنا را بزنید. استفاده از مایوی مشترک، به معنای امکان ابتلا به انواع ناراحتی‌های پوستی است که ممکن است فرد قبلی به آنها مبتلا بوده باشد.

این ۷ نکته را بعد از بیرون آمدن از استخر رعایت کنید.

۱. در محیط تمام استخرها، دوش‌های آبی وجود دارند که می‌توانید بدنتان را با کمک آنها به خوبی آبکشی کنید. بهتر است بعد از برگشتن به منزل، دوباره حمام بروید و یک بار هم سر و بدنتان را با شامپو بشویید. معمولا بیشتر شوینده‌های موجود در استخرها از جنس‌ها و مدل‌های باکیفیت و مرغوبی نیستند و باعث خشکی دوچندان پوست می‌شوند، به همین دلیل توصیه می‌کنیم در استخرها فقط بدنتان را آبکشی کنید. بد نیست بدانید تمام موادشیمیایی موجود در آب، علاوه بر لباس می‌توانند به سطح پوستتان هم بچسبند و ناراحتی‌های پوستی مختلفی ایجاد کنند.

 

۲. احتمال ابتلا به ناراحتی‌های پوستی در اثر تماس مکرر با آب استخر در افرادی که زمینه ابتلا به حساسیت‌های پوستی، خشکی پوست و اگزما دارند، بیشتر از سایر افراد است. گاهی پوست چنین افرادی به دلیل وجود کلر یا موادشیمیایی موجود در آب استخرها، دچار خارش و التهاب می‌شود. به همین دلیل لازم است تمام افراد بلافاصله پس از خروج از استخر و پیش از پوشیدن لباس‌های خود، حتما بدنشان را به خوبی آبکشی کنند تا کلر و موادشیمیایی موجود در آب استخر از بدن آنها پاک شود.

 

۳. هنگام تعویض لباس‌ها در رختکن استخر، به‌هیچ عنوان از حوله دوستتان استفاده نکنید. استفاده از حوله‌های مشترک می‌تواند به سادگی باعث انتقال بیماری‌های عفونی و ویروسی پوستی از فردی به فرد دیگر شود.

 

۴. حتما پیش از پوشیدن لباس‌هایتان،‌ پوست بدنتان حتی لای انگشتان پا، زیر سینه‌ها و کشاله ران را به‌خوبی خشک کنید. محیط‌های گرم، مرطوب و تاریک بدن، بهترین مکان برای رشد قارچ‌های پوستی هستند. به همین دلیل نباید شرایط ایجاد چنین محیط‌هایی را در بدنتان فراهم کنید.

 

۵. بهتر است پس از آبکشی بدن در استخر از لوسیون‌های مرطوب‌کننده پوست برای مرطوب کردن تمامی سطوح پوستتان کمک بگیرید. این کار باعث می‌شود آبی که به دنبال شنا و آب تنی جذب بدنتان شده، به راحتی تبخیر نشود.

 

۶. به تمام افراد توصیه می‌کنیم حتما پس از بازگشتن از استخر، لباس‌های استخر خود را با مواد شوینده ملایم به خوبی بشویند و آبکشی کنند تا موادشیمیایی موجود در آب استخرها کاملا از لباس جدا شوند و مشکلی برای آنها به وجود نیاورند. وقتی لباس شنا را به صورت خیس یا نم‌دار برای مدت طولانی داخل ساک ورزشی‌تان قرار می‌دهید، زمینه رشد و تکثیر قارچ‌ها و کپک‌ها را در لباس و حتی ساک ورزشی فراهم می‌کنید.

 

۷. اگر وقت کافی برای شستن سریع لباس شنا ندارید، آن را به محض رسیدن به منزل از ساکتان خارج کنید و با آویزان کردن در رختکن حمام یا فضایی آزاد، باعث جلوگیری از رشد قارچ‌ها و کپک‌ها داخل لباس و ساک شوید. سپس در زمانی مناسب لباس را به خوبی بشویید.

 

دکتر بهروز باریک‌بین، متخصص پوست، عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه