در چه صورت بیمارستان خصوصی و در چه شرایطی بیمارستان دولتی انتخاب کنیم؟

0
5635

شاید برای شما یا نزدیکان‌تان اتفاق افتاده باشد که وقتی مشکلی پیش می‌آید (مثلا دچار شکستگی استخوان می‌شوید یا به عمل جراحی نیاز دارید یا می‌خواهید زایمان کنید و…) ندانید باید به کدام بیمارستان مراجعه کنید و وقتی پزشک‌تان بیمارستان‌هایی که در آن حضور دارد را به شما معرفی می‌کند، گیج و سردرگم ‌شوید و قادر به تصمیم‌گیری نباشید.

 

اصلاً می‌دانید خصوصیات یک بیمارستان مناسب چیست و باید قبل از مراجعه و بستری شدن چه مسایلی را مدنظر گرفت؟ بیمارستان مناسب، بیمارستانی است که روند درمان شما در آن، به خوبی و بدون مشکلی انجام شود و در نهایت به سلامت آن مرکز را ترک کنید.

طبقه‌بندی بیمارستان ها

چگونگی رفتار پرستاران و کادر درمان از زمان پذیرش تا ترخیص، امکانات رفاهی و درمانی، تمیزی بیمارستان و توجه به نیاز‌های بیمار در آن از جمله عواملی است که بیمارستان‌ها را در درجه‌های مختلف قرار می‌دهد؛ هرچند این درجه‌بندی حرفه‌ای نیست و فقط براساس کیفیت و امکانات بیمارستان انجام می‌شود.

 

به‌طور کلی،بیمارستان ها در سه سطح ۱ تا ۳ درجه‌بندی می‌شوند؛ در بیمارستان سطح ۱، امکانات زیادی وجود ندارد، بیمارستان درجه ۲، از امکانات بالاتری برخوردار بوده و بخش‌های جانبی بیشتری نسبت به سطح یک دارد. در بیمارستان های سطح ۳ که به اصطلاح «جنرال» هستند، همه تخصص‌ها و بهترین امکانات وجود دارد. این بیمارستان‌ها علاوه بر بخش زنان، فوق‌تخصص نوزادان، جراح عمومی، بخش داخلی، قلب، بخش نوزادان و NICU، CCU و ICU هم دارند و بالاترین سطح مراقبت از بیمار در آن انجام می‌شود.

اگر قرار است جراحی یا زایمان کنید

بیمارستان های سطح ۳ را برای این کار انتخاب کنید. البته برای زایمان‌های طبیعی یا جراحی‌های سر پایی بیمارستان‌های سطح ۱ و ۲ هم خوب است، اما برای جراحی‌های پرخطر یا عمل‌های سزارین، بهتر است به بیمارستانی مجهز مراجعه کنید. مزیت بیمارستان‌های سطح ۲ و ۳ این است که پزشک بیهوشی مقیم دارند که در تمام مدت عمل در اتاق عمل حاضر است.

 

فراموش نکنید حتی اگر قرار است زایمانی به صورت طبیعی انجام شود ممکن است بنا به دلایلی کار به سزارین بکشد، بنابراین اتاق‌عمل و پزشک بیهوشی باید در هر لحظه در دسترس باشند. امکانات اتاق عمل بیمارستان باید مناسب و خون نیز به میزان کافی موجود باشد. وجود بخش‌های ویژه نوزادان و NICU هم بسیار مهم است.

 

خانم‌های با مسمومیت بارداری شدید و بارداری چندقلویی، کسانی که ۳ مورد سزارین داشته‌اند و خانم‌هایی که مشکل ناباروری داشته‌اند و با شرایط خاص باردار شده‌اند، بهتر است حتما در بیمارستان‌های سطح ۳ (جنرال) تحت نظر باشند. برای مادرانی هم که احتمال زایمان زودرس دارند و ممکن است نوزادشان زودتر از ۳۷ هفته متولد شود یا وزنش کم است، بیمارستان‌های سطح ۳ بهتر است.

متاسفانه گاهی نوزادی در هفته ۳۵ بارداری و با وزن ۲ کیلوگرم با سزارین متولد می‌شود ولی به دلیل امکانات ناکافی از دست می‌رود؛ بنابراین اگر هرگونه شک به احتمال بروز مشکلات مادری و جنینی وجود دارد، باید به مادر توصیه شود در بیمارستان مجهز زایمان کند.

اگر ضعف سیستم ایمنی دارید

از آنجا که در بیمارستان‌های دانشگاهی مداخلات درمانی در بیماران، نسبت به بیمارستان‌های خصوصی بیشتر است، بنابراین در معرض عفونت‌های بیمارستانی بیشتری قرار می‌گیرند و اصلا برای بیمارانی که قرار است در بخش آی‌سی‌یو بستری شوند یا به جراحی نیاز دارند یا بیماران مبتلا به بیماری‌های نقص ایمنی، انواع سرطان‌ها و دیابت، مناسب نیست. اگر به این بیماری‌ها مبتلا هستید، بهتر است به بیمارستان‌های خصوصی مجهز یا بیمارستان‌های دولتی فوق‌تخصصی غیردانشگاهی سطح ۳ مراجعه کنید.

اگر ناراحتی قلبی دارید

به گفته وزیر بهداشت، مرکز قلب تهران یکی از مراکز خوب درمان ناراحتی‌های قلبی در تهران است. در این مرکز، امکان پذیرش همه بیماران قلبی وجود دارد و با این شرایط، از همه استانداردهای یک مرکز قلب خوب برخوردار است. در واقع می‌توان این‌گونه برداشت کرد که یک مرکز خوب قلب باید پزشکان تمام‌وقت جغرافیایی داشته باشد که ۲۴ ساعته به بیماران خدمت کنند و عمل‌های جراحی متناسب با نیاز اورژانسی بیماران داشته باشند. تجهیزات این بیمارستان‌ها باید کامل بوده و از کادر جراحان مجربی برخوردار باشد تا بیمار بعد از عمل دچار کمترین عوارض شود.

اگر کودک‌تان بیمار است

برخی بیمارستان‌ها تنها مختص کودکان هستند و برخی دیگر، بخش‌های خاص یا اورژانس کودکان دارند. نکته مهم وجود کادر مجرب و فناوری پیشرفته در درمان ناراحتی‌هاست. البته فضای بیمارستان ، روحیه کارکنان و به خصوص حضور مددکار یا روان‌شناس کودک که بتواند در شرایط خاص به والدین یا کودکان کمک کند، بسیار مهم است. نکته قابل‌توجه دیگر، جدا بودن بخش‌ها و بیماران مختلف از یکدیگر است. در برخی بیمارستان‌های مخصوص، متاسفانه کودکان مبتلا به ضعف ایمنی را کنار کودکان دچار ناراحتی‌های عفونی بستری می‌کنند. این اقدام بسیار خطرناک است.

اگر تحت پوشش بیمه هستید

تحت پوشش بیمه بودن، موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشت. بیمارستان را باید باتوجه به سطح درآمد و نوع بیمه انتخاب کنید. خوشبختانه هم اکنون در بیمارستان‌های خصوصی هم بیمه‌های تکمیلی را می‌پذیرند. برخی بیمارستان‌های دولتی نیز خدمات را به‌طور کامل رایگان ارائه می‌دهند.

 خصوصی بهتر است یا دولتی؟

رضایت مفهومی نسبی است و هر شخص متناسب با شرح حال خودش، رضایت را تعریف می‌کند؛ اما دریافت تسهیلاتی مشترک باعث افزایش میزان رضایت می‌شود. میزان رضایت‌مندی از بیمارستان با چگونگی روند درمان، کارایی کارمندان و پزشکان محیط اطراف بیمار ارتباط دارد. پرسنل و پرستاران حاضر در بیمارستان‌های خصوصی به دلیل دریافت تسهیلات مالی بهتر، رفتار مودبانه‌تری با بیماران دارند و طبیعی است شادی و روحیه خوب پرسنل و کارکنان آنها می‌تواند باعث شادی بیماران شده و به آنها روحیه مثبت بدهد.

 

طبق تحقیقات انجام شده در کشورمان، بیمارانی که بیمارستان‌های خصوصی یا دولتی را انتخاب می‌کنند، علت اصلی انتخاب‌شان را وجود پزشک مجرب و ورزیده در آن بیمارستان بیان می‌کنند. هرچند هزینه بیمارستان و درآمد بیماران نیز از مهم‌ترین عواملی است که بر انتخاب بیمارستان دولتی یا خصوصی تاثیر می‌گذارد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه