کاهش خطر ابتلا به سرطان معده با کاهش مصرف نمک

0
1050

همه‌چیز در تغییر شیوه زندگی خلاصه می‌شود

مصرف بیش از حد نمک علاوه بر ایجاد مشکلات قلبی‌-عروقی می‌تواند زمینه ابتلا به سرطان معده را نیز فراهم کند. بخش قابل‌توجهی از این نمک، در غذاهایی وجود دارد که اصلا فکرش را نمی‌کنید.

 

بنا به گزارش صندوق جهانی تحقیقات سرطان (WCRF)، کاهش مصرف غذاهای پرنمک مانند نان، انواع گوشت‌های فرآوری‌شده و غلات صبحانه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهد.

 

این صندوق از افراد می‌خواهد کمتر نمک مصرف کنند و از شرکت‌های تولیدات موادغذایی نیز می‌خواهد برچسب‌های مشخص‌تری با محصولات ارائه کنند.

 

بنا به گفته این صندوق در بریتانیا اگر راهنمای روزانه مصرف مواد غذایی رعایت شود، یک مورد از هر ۷ مورد سرطان معده قابل پیشگیری خواهد بود. مصرف نمک زیاد برای فشارخون ضرر دارد و می‌تواند باعث بروز بیماری قلبی، سکته مغزی و سرطان شود.

 

پیشنهاد می‌شود ۶ گرم نمک در روز یعنی به اندازه یک قاشق چایخوری نمک مصرف شود، اما بنا به گزارش صندوق جهانی تحقیقات سرطان مردم ۶/۸ گرم در روز نمک مصرف می‌کنند. در بریتانیا حدود ۶ هزار مورد سرطان معده در سال گزارش می‌شود. WCRF تخمین زده است اگر افراد ۶ گرم نمک در روز مصرف کنند، می‌توان از ۱۴ درصد از موارد سرطان یعنی حدود ۸۰۰ مورد جلوگیری کرد.

 

«کیت مندوزا» مدیر WCRF در این باره می‌گوید: «درمان سرطان معده مشکل است چرا که در بیشتر موارد زمانی متوجه آن می‌شویم که بیش از حد پیشرفت کرده است.» وی در ادامه می‌افزاید: «تغییر در شیوه زندگی و کاهش مصرف نمک و خوردن میوه و سبزیجات می‌تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.»

 

پاشیدن نمک روی غذا و خوردن چیپس مشکل‌ساز نیست، بلکه نمکی که از قبل در غذاها وجود دارد، مضر است. به همین دلیل صندوق جهانی تحقیقات سرطان چراغ راهنمایی خلق کرده است: قرمز برای غذاهای پرنمک، زرد برای نمک کافی و سبز برای کم‌نمک.

 

اگر چنین کاری انجام شود، بسته‌های حاوی همبرگر، کالباس، گوشت و ماهی نمک‌سود‌شده، خیارشور، پنیر، زیتون، خشکبار بو‌داده، عصاره مخمر و سس سویا برچسب قرمز خواهند داشت. این برچسب نشان‌‌ می‌دهد در هر ۱۰۰ گرم از این مواد غذایی بیش از ۵/۱ گرم نمک یا ۶/۰ گرم سدیم وجود دارد.

 

مواد غذایی مانند سس آماده ماکارونی، سوپ‌ها، سوسیس، غلات صبحانه، پیتزا، چیپس، غذاهای آماده، ساندویچ‌ها، سس کچاپ و مایونز با توجه به نوع تهیه آنها برچسب زرد یا قرمز دریافت خواهند کرد. اگر محتوای نمک آنها بین ۳/۰ تا ۵/۱ گرم در هر ۱۰۰ گرم باشد، رنگ برچسب این گروه زرد خواهد بود.

 

مواد غذایی‌ای که محتوای نمک آنها زیر ۳/۰ گرم در هر ۱۰۰ گرم یا کمتر از ۱/۰ گرم سدیم است، برچسب سبز دریافت خواهند کرد. بد نیست بدانید غلات صبحانه و انواع نان‌ها اغلب محتوای نمک بالایی ندارند، اما چون بیشتر از مواد غذایی دیگر خورده می‌شوند، حجم بالایی از نمک را وارد بدن ما خواهند کرد.

 

با این حال بسیاری از تولیدات غذایی و سوپرمارکت‌ها گفته‌اند ترجیح می‌دهند جور دیگری غذاهایشان را برچسب بزنند.

 

یک سخنگوی وزارت بهداشت در بریتانیا می‌گوید: «ما می‌دانیم مصرف نمک زیاد می‌تواند باعث بیماری‌های قلبی و سکته مغزی شود.» وی در ادامه افزود: «به همین علت آنها قصد دارند نمک را در رژیم افراد کاهش دهند و به دنبال آن هستند شرکت‌های تولید مواد غذایی برچسب‌های مشخص‌تری روی غذاهایشان بچسبانند.»

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه