کاهش نرخ زاد و ولد در آمریکا در ۳۰ گذشته

0
1047

متخصصان می‌گویند نرخ زاد ولد در آمریکا به خاطر تغییرات فرهنگی که در مورد زمان مادر شدن زنان رخ داده به پایین‌ترین سطح نرخ در ۳۰ سال گذشته رسیده است.

 

در سال ۲۰۱۷ در ایالات متحده آمریکا، ۳.۵ میلیون کودک به دنیا آمدند، یعنی کمترین میزان از سال ۱۹۸۷ و به همان نسبت که نرخ تولد در میان دختران نوجوان و در دهه ۲۰ زندگی خود کمتر شده است.

 

هم نرخ تولد – تعداد تولدها در هر هزار نفر – و هم نرخ باروری – میانگین تعداد کودکان متولد شده در طول عمر زنان – افت پیدا کرده است.

 

  • کاهش نرخ تولد در نتیجه پیشرفت اقتصادی کشورها پدیده‌ای معمول است.

 

نرخ باروری ایالات متحده آمریکا از بریتانیا کمتر است اما آمریکا همچنان نرخ باروری بالاتری نسبت به کشورهای دیگر دارد. در حالیکه نرخ تولد زنان جوان در آمریکا در سال گذشته کمتر شده، این نرخ در زنان بین ۴۰ تا ۴۴ افزایش یافته است.

چطور نرخ تولد و باروری متفاوت‌اند؟

آنها اصطلاحات مشابه‌ای هستند اما اندک تفاوتی با هم دارند.

نرخ تولد به تعداد زاد ولد در هر ۱۰۰۰ نفر در سال گفته می‌شود.

نرخ کل باروری به تعداد میانگین کودکانی اشاره دارد که زنان در طول عمر خود به‌دنیا می‌آورند، مثلا انتظار می‌رود یک دختر ١٩ ساله در طول عمر خود چند کودک خواهد داشت.

 

چرا هردو کاهش یافته‌اند؟

به نظر دونا استروبینا از دانشگاه جان هاپکینز، اشتغال زنان باعث می‌شود بارداری خود را به تاخیر اندازند. او به خبرگزاری فرانسه گفته است: “زنان بیشتر تحصیل می‌کنند، بخشی از نیروی کار و پیگیر حرفه خود هستند.”

 

خانم استروبینا در این باره اضافه کرده است: “در غیاب سیاست‌هایی که واقعا به زنان شاغل کمک کند تا مرخصی پس از زایمان بگیرند، به احتمال زیاد ما شاهد ادامه تاخیر در باروری خواهیم بود.”

 

آمریکا تنها کشور توسعه‌یافته در جهان است که طرح پرداخت حقوق با مرخصی زایمان را ندارد.

 

دلایل دیگر کاهش نرخ تولد می‌تواند شامل تغییر در انتظارات اجتماعی، افزایش دسترسی به وسایل پیشگیری از بارداری، قوانین ناکافی در زمینه مرخصی پس از زایمان و افزایش انتظار برخورداری از “عشق رومانتیک” باشد.

 

پس از افزایش نرخ زاد ولد پس از جنگ دوم جهانی یا همان “نسل بعد از جنگ” نرخ زاد ولد رو به کاهش بوده و در سال ۲۰۰۸ در پی رکورد افتصادی لطمه بیشتر دیده است.

چه معنایی برای آینده دارد؟

وضعیت کنونی می‌تواند به این معنی باشد که جوانان‌ کمتری در آینده نیروی کار به نیروی کار ملحق خواهند شد در حالیکه با افزایش طول عمر، افراد سالخورده بیشتری نیازمند مراقبت و اختصاص منابع برای زندگی هستند بی آنکه در فعالیت اقتصادی مشارکتی داشته باشند.

 

در عین حال، این وضعیت به معنی کاهش جمعیت نیست بلکه جمعیت آمریکا با نرخی آهسته افزایش می‌یابد و بیشتر و بیشتر خواهد شد.

 

ویلیام فری از موسسه بروکینگز گفته است که باید این آمار را از دیدگاهی منطقی تر بررسی کرد و افزوده است که “قطعا آمریکا به یک کشور خالی از سکنه تبدیل نخواهد شد.”

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه