روزه داری ، نه با هدف کاهش وزن

0
983

برخی افراد از دوران روزه­ داری برای کاهش وزن استفاده می­کنند؛ در حالی که با تغذیه صحیح در ماه رمضان، وزن فرد نباید تغییر چندانی داشته باشد. به بیان دیگر، گرچه ممکن است کم خوری غیرمنطقی و خودسرانه طی ماه رمضان کاهش وزن در پی داشته باشد،  اما این کاهش وزن مانند دیگر روش های غیر اصولی، خیلی زود متوقف و با سرعت به وزنی بالاتر از وزن قبلی باز می­گردد. در ضمن  گاهی به دلیل اختلالی که در سیستم سوخت و ساز بدن افراد ایجاد می­کند، رژیم گرفتن و کاهش وزن اصولی در آینده را نیز با مشکل مواجه می­سازد.

 

رعایت سهم های مجاز گروه های مختلف بر اساس هرم غذایی طی روزه داری می تواند به حفظ صحت و بهره مندی بیشتر از برکات این ماه در روزه داران کمک کند و در عین حال ، تغییر وزن چندانی  نیز در طول ماه رمضان برای روزه دار ایجاد نخواهد شد .

 

دکتر محمد هاشمی ، متخصص تغذیه در گفت و گو با جام جم به کسانی که تمایل  دارند در این ماه وزن کم کنند، توصیه کرد : چنین افرادی باید به متخصص تغذیه مراجعه کنند تا برنامه­ای تنظیم شده برای این ایام بگیرند  و به هیچ وجه نباید با کم خوری غیرمنطقی در پی کاهش وزن باشند؛ زیرا نه تنها وزن کاهش یافته طی چنین فرآیندی پایدار نبوده و باز می­گردد، بلکه از اصل اساسی روزه داری که حفظ سلامت است نیز فاصله خواهند گرفت .

 

دبیر انجمن پیشگیری از چاقی افزود : بسیار دیده می­شود کسانی که تحت رژیم لاغری هستند در طول این ماه از مراجعه به متخصص تغذیه و بهره گیری از یک رژیم غذایی اصولی خودداری می­کنند و کم خوری این روزها را برای تداوم رژیم شان کافی می دانند؛ در حالی که  حفظ روند کاهش وزن بعد از ماه رمضان ، مستلزم پیروی از الگوی صحیح تغذیه در زمان روزه­داری است. بی شک ، رعایت نکردن چنین برنامه غذایی ای می تواند بر تاثیر برنامه های غذایی بعد از ماه رمضان نیز تاثیر نامطلوب بگذارد و دستیابی به اهداف کاهش وزن را دشوار کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه