موادغذایی مفید برای پیشگیری از دردهای مزمن ستون فقرات

0
1418

بخورید تا کمرتان درد نگیرد

کمر  درد از آن دردهایی است که دیگر پیر و جوان ندارد. بسیاری از ما گاهی در طول روز احساس درد در ناحیه کمر را تجربه میکنیم. نظرات و تحلیلهای مختلفی درباره دلایل بروز کمر درد وجود دارد که شاید شنیدهاید، اما بد نیست بدانید تغذیه نامناسب می‌تواند یک عامل مهم و تاثیرگذار در این زمینه باشد. تصمیم داریم راهنمایی‌تان کنیم تا با روشهایی ساده مثل نوشیدن آب یا خوردن بعضی مواد غذایی از شر این درد آزاردهنده خلاص شوید.

 آب خوردن

همین کمردردی که فکر می‌کنیم هرگز دست از سرمان برنمیدارد به راحتی آب خوردن می‌تواند درمان شود. درست است؛ مثل آب خوردن. در واقع بهتر است بدانید آب مایع حیات و انعطاف بدن است. درست به همین دلیل هم کمبود آن در بدن بیشتر از کمبود هر ماده غذایی دیگر مضر است. بسیاری از ما فکر میکنیم میزان آبی که در طول روز می‌خوریم کافی است، در حالی که معمولا اغلب ما بسیار کمتر از نیاز بدنمان آب می‌نوشیم. کم‌آبی در بدن علاوه بر بروز مشکل در بخش‌های مختلف بدن روی عضلات هم تاثیر میگذارد.

 

از آنجایی که سطح زیادی از بدن از عضله پوشیده شده است، کم‌آبی است و باعث میشود عضلات نتوانند به‌راحتی و با انعطاف، حرکت کنند و دچار گرفتگی و انقباض میشوند. این انقباض علاوه بر دردهای مزمن که گاهی عود میکنند، در نهایت باعث آسیبهای جدی به بافتهای میان مهرههای ستون فقرات یعنی دیسک ها میشود. دیسکها بافتهای نه‌چندان محکمی هستند که باعث حرکت راحت مهرههای کمر و به طور کلی جابجاییهای مختلف ستون فقرات میشوند.

 

این دیسکها باید تغذیه شوند و در این میان آب مهمترین ماده غذایی برای آنهاست، چون باعث میشود ساختار مرطوبی داشته باشند و به این ترتیب خاصیت انعطاف‌پذیری خود را حفظ کنند.

 

با این اوصاف بهتر است صبحها و بعد از بیدار شدن از خواب یک لیوان آب بخورید تا ارگان‌های مختلف بدنتان فعال بشوند. در طول روز هم سعی کنید حداقل ۶-۵ لیوان دیگر آب بخورید تا رطوبت از دست رفته بدن طی فعالیتهای روزانه را بازگردانید. نوشیدن یک لیوان آب قبل از خواب هم به حفظ آرامش در طول خواب کمک زیاد میکند.

ضد اسپاسم منیزیمی

تا جایی که امکان دارد باید از اسپاسم و گرفتگی عضلاتتان جلوگیری کنید. بعد از آب که مهمترین و موثرترین ماده غذایی‌ در این خصوص است، مواد غذایی حاوی منیزیم و پتاسیم میتوانند از انقباض عضله جلوگیری و آنها را ریلکس کنند و در صورت انقباض و گرفتگی آنها را دوباره به حالت اول برگردانند. پتاسیم در موادی مانند قارچ، مرکبات و سیب‌زمینی وجود دارد. برای جلوگیری از اسپاسم ناگهانی عضلات به خصوص در قسمت پشت و کمر بهتر است از مواد حاوی منیزیم مانند انواع سبزی‌ها به‌خصوص اسفناج و جعفری بیشتر استفاده کنید.

امگا ۳ ضد التهاب

اسیدهای چرب اشباع موادی مضر برای عضلات و عصبها هستند، اما اسیدهای چرب غیراشباع مانند امگا ۳ بسیار مفیدند. اسیدهای چرب اشباع مانند گوشتهای پر چربی و غذاهای فرآوری شده باعث ضعیف شدن عضلات می‌شوند و آنها را نسبت به اکسیداسیون حساستر می‌کنند تا در نهایت در برابر حرکات ناگهانی ضعیفتر و آسیب‌پذیرتر عمل بکنند. به همین دلیل بهتر است بیشتر گوشتهای سفید مصرف کنید.

 

اسیدهای چرب غیر اشباع مانند امگا ۳ نقش مهمی در پیشگیری از کمردردهای مزمن دارند. منابع مختلف حاوی امگا ۳ میتوانند التهاب عصب و عضلات را که باعث ایجاد دردهای شدید میشوند، تا حد قابل‌توجهی برطرف کنند.

 

برخلاف تصور اغلب ما ماهی تنها منبع امگا ۳ نیست و بیشتر غذاهای دریایی، مغز گردو، روغنهای گیاهی مثل روغن کانولا و تخم‌مرغ های غنی‌شده هم حجم مناسبی از اسید چرب امگا ۳ را در خودشان دارند. پس بهتر است برای پیشگیری از کمردردهای مزمن ماهی و غذاهای دریایی را جایگزین گوشت‌های پرچرب کنید و در روز مقادیر کافی از مغزها را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

ویتامینها و پروتئینهای مفید

انواع ویتامین و پروتئین برای سلامت همه اجزای بدن مفید است و عضلات پشت و دیسکها هم از این موضوع مستثنی نیستند. ویتامین A یکی از آنتی‌اکسیدان هایی است که سیستم ایمنی را تقویت و به ترمیم بافتها و استحکام استخوانها کمک میکند.

بیشتر ببینید:

نقش پروتئین در تغذیه (فیلم)

این ویتامین در منابعی مانند لبنیات، هویج، میوههای زرد رنگ مثل زردآلو و طالبی و سبزی‌های برگ‌سبز مثل اسفناج و کاهو وجود دارد. ویتامین C برای تامین کلاژن مورد نیاز بدن و به‌خصوص تاندونها و دیسکها مفید است. منابع مهم این ویتامین مرکبات، سبزی‌ها و توت‌فرنگی است.

 

از میان ویتامینهای گروه B هم ویتامین ۱۲ Bبرای سلامت ستون فقرات و عملکرد طبیعی آن مناسب است. ویتامین ۱۲ B در گوشت مرغ، ماهی، انواع گوشت قرمز، تخم‌مرغ و لبنیات وجود دارد. در این میان از تاثیر ویتامین D چشم‌پوشی کرد.

 

این ویتامین را باید از طریق مکملهای غذایی و استفاده کافی از نور خورشید به‌دست آورد تا استحکام ستون فقرات شما را تضمین کند. البته دریافت میزان کافی کلسیم هم برای سلامت استخوانها ضروری است و به عملکرد درست ستون فقرات کمک می‌کند. لبنیات، سبزیجات و مغزها به میزان کافی کلسیم دارند.

 

علاوه بر ویتامین‌ها، پروتئینها هم برای تقویت عضلات مفید هستند. استفاده کافی از منابعی مانند گوشت، پروتئینهای گیاهی و لبنیات برای افزایش توانمندی عضلات و بهبود عملکرد اعصاب آنها ضروری است.

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه