چطور و کجا از میکروب دوری کنیم؟

0
1032

تویی که نمی‌شناسمت

میکروب‌ها و باکتری ها، دشمنان نامرئی زندگی هستند؛ دشمنانی که به راحتی دیده نمی‌شوند و گاهی بی‌خبر از حضورشان، سلامتمان را به خطر می‌اندازیم. در این راهنما، به شما می‌گوییم در خانه، چطور باید حواستان به این دشمنان باشد و کجا دنبال آنها بگردید.

۱- لیوان مسواک‌ها

در یک تحقیق در سال ۲۰۱۱، لیوان مسواک سومین وسیله پرجرم یک خانه استاندارد معرفی شده است. وقتی این لیوان نزدیک توالت باشد، با کشیدن سیفون، ذرات آلوده زیادی از آب روی آن می‌نشیند. برای پاکیزه نگه داشتن لیوان، می‌توانید آن را با دمای بالا در ماشین‌های ظرفشویی بشویید. راه ساده‌تر این است که آن را هر هفته با آب داغ و مواد ضدعفونی‌کننده بشویید.

۲– حیوانات خانگی

حیوانات خانگی می‌توانند باکتری‌ها و ویروس‌ها را به بچه‌ها منتقل کنند. حیوانات اسباب‌بازی هم می‌توانند یک منبع بزرگ از کولیفورم باشند. خانواده‌ای از باکتری‌ها که ای‌کولای هم بخشی از آن است. بچه‌ها باید هر بار که به حیوانات خانگی یا حیوانات اسباب‌بازی دست می‌زنند، دست خود را بشویند. البته بوسیدن حیوانات را هم باید برای بچه‌ها ممنوع کرد.

۳– گل‌بازی

متخصصان می‌گویند در معرض باکتری بودن از طریق گل می‌تواند برای بچه‌ها مضر باشد اما اجازه ندهید بچه‌ها در محوطه‌ای که فضله حیوانات قرار دارد بازی کنند. مطمئن شوید آنها واکسن‌های خود را مرتب زده‌اند. در این صورت زخم و خراش نمی‌تواند باعث بروز عفونت‌های جدی شود.

۴- یخچال

درون یخچال مواد بد زیادی انتظار بچه‌ها را می‌کشد مثل بسته‌های گوشت که پلمپ نیستند و شیر فاسد. سالمونلا، کامپیلوباکتر و نوروویروس که می‌توانند باعث ناراحتی‌های شکمی و اسهال شوند، ویروس‌ها و باکتری‌هایی هستند که در یخچال زیاد پیدا می‌شوند. برای جلوگیری از بروز عفونت بچه‌ها، غذاهایی که زود خراب می‌شوند خیلی خوب بسته‌بندی کنید. دیواره‌ها و قفسه‌های یخچال را مرتب بشویید و ضدعفونی کنید.

۵- در معرض حیوانات اهلی

باغ‌وحش‌های حیوانات اهلی، مزارع آموزشی و نمایشگاه‌های مدرسه مکان‌هایی هستند که بچه‌ها چیزهای زیادی در آنجا یاد می‌گیرند اما در این مکان‌ها بچه‌ها در معرض عفونت و بیماری قرار می‌گیرد. آنها هرگز نباید غذا، قمقمه، شیشه‌شیر، پستانک یا اسباب‌بازی‌شان را به این جور مکان‌ها ببرند. طبیعی است بعد از دست زدن به حیوانات باید دست‌های خود را بشویند.

۶- کف خانه

تکه‌های غذا، روغن و عبور و مرور بزرگ‌ترها و حیوانات کف آشپزخانه را به محیطی نامناسب برای بازی کودکان تبدیل می‌کند اما دیگر کف‌های خانه هم می‌توانند کثیف باشند. در موکت‌ها و دیگر انواع کفپوش‌های خانگی تکه‌های غذا، گرد و خاک و حتی حشرات ریز وجود دارند که می‌توانند عامل آلرژی و آسم باشند.

۷- آب‌بازی

آب‌مانده جای وسوسه‌کننده‌ای برای بازی است؛ چه یک قسمت آب در حیاط خانه باشد، چه یک سطل آب باران و چه آب جمع‌شده از چکه سقف اما این آب جای خوبی برای رشد باکتری‌ها، ویروس‌ها و حشرات ریزی مانند پشه است و می‌تواند عامل انتقال ویروس‌های خطرناکی مثل نیل غربی و بیماری‌های دیگر باشد.

۸–مدرسه

یک تحقیق در سال ۲۰۰۶ در میشیگان نشان داد آبخوری‌های مدارس ۸۰۰ بار بیشتر از توالت‌ها جرم دارند. سینی‌های پلاستیکی هم یکی از وسایل آلوده مدارس است. ضدعفونی کردن روی میز کودکان به صورت روزانه، می‌تواند ابتلا به بیماری‌‌های عفونی را به شدت کاهش دهد.

۹- لباس بچه‌ها

بچه‌مدرسه‌‌ای‌ها بزرگ‌ترین حاملان شپش سر هستند. معمولا این شپش‌ها در صورت تماس‌های مستقیم و غیرمستقیم منتقل می‌شوند. استفاده از لباس‌ها، کلاه‌ها و شانه‌های مشترک می‌تواند سرعت انتقال را بسیار بیشتر کند. در بعضی مدارس، بچه‌ها لباس‌هایشان را جدا از هم آویزان می‌کنند و حتما باید کلاهشان را در جیب لباسشان بگذارند.

۱۰- سالن‌های ورزشی

مکان‌های ورزشی از جاهایی است که باکتری‌ها به سرعت منتقل می‌شوند. این باکتری‌ها از طریق زخم‌هایی که بسته نشده‌اند وارد بدن می‌شوند. استفاده مشترک از حوله و تماس‌های بدنی به انتقال این باکتری‌ها کمک می‌کند.

۱۱- جعبه‌های شنی

یک تحقیق در سال ۲۰۱۰ نشان داد محوطه‌های شن‌‌بازی کودکان بیشترین سطح باکتری را در محوطه‌های بازی کودکان دارد. حدود ۷ هزار و ۴۴۰ باکتری در هر اینچ. این باکتری‌ها از طریق حیوانات (مثل گربه) و دست و غذاهای انسان‌ها به این محل منتقل می‌شوند. البته که همه این باکتری‌‌ها مضر نیستند اما وقتی این تعداد زیاد باکتری در یک جا جمع شده باشد، امکان بیماری هم وجود دارد.

۱۲- فروشگاه‌ها

اصلا جای تعجب نیست که فروشگاه‌های بزرگ و پاساژها به‌خصوص هنگام فصل سرما و آنفلوانزا همه نوع جرم و باکتری‌ای برای کودکان دارند. کدام نقاط خطرناک‌تر هستند؟ یک تحقیق نشان داده است ریل‌های دست روی پله‌های برقی، دسته‌های بازی‌‌های کامپیوتری و دستگاه‌های پرداخت پول بیشترین جرم را دارند چون مرتب تمیز نمی‌شوند. شستن دست‌ها می‌تواند کمک کند اما مراقب باشید، همه‌چیز در توالت‌های عمومی، مقدار زیادی جرم دارد.

۱۳- کودکان جاذب آلودگی

رفتار عمومی بچه‌های جرم را به سوی آنها دعوت می‌کند؛ دست کردن در بینی و پاک کردن آن یا گازگرفتن همه‌چیز بیشتر بچه‌ها دست‌هایشان را مرتب نمی‌شویند. از آنجا که شستن مرتب دست‌ها اولین گام دفاعی محکم برای مقابله با سرماخوردگی است، باید به آنها یاد داد مرتب دستانشان را بشویند.

۱۴- چطور دست بشوییم

باید به بچه‌ها یاد بدهید پیش از خوردن غذا، بعد از رفتن به توالت و بعد از سرفه و عطسه ، دستانشان را بشویند. آنها باید از آب گرم و صابون استفاده کنند. دست‌ها را باید حدود ۲۰ ثانیه با صابون بشویند. بین انگشت‌ها و زیر ناخن‌ها را فراموش نکنند و پشت دست را هم با صابون بشویند. وقتی که آب در دسترس نیست، ضدعفونی‌کننده‌های دست با ۶۰ درصد الکل گزینه خوبی هستند اما چرک را از بین نمی‌برند و اگر خورده شوند، می‌توانند مشکل‌ساز باشند. آب و صابون بهترین گزینه است.

۱۵- شستن یا ضدعفونی‌کردن؟

شستن درها، دیوار، کف و سطوح دیگر خانه با آب و صابون می‌تواند جرم و چرکی که دیده می‌شود را از بین ببرد اما ضدعفونی کردن این سطوح، جرم را نابود می‌کند. بیشتر ضدعفونی‌کننده‌ها اگر حدود یک دقیقه روی سطح مورد نظر بمانند، کارایی بیشتری دارند. می‌توانید مواد ضدعفونی‌کننده را بخرید یا در خانه درست کنید. یک فنجان مایع سفیدکننده خانگی را در آب مخلوط و از آن برای از بین بردن جرم استفاده کنید. بعد از آن سطوح را آب بکشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

افزودن دیدگاه